Podgląd wydruku ze szczegółami szkolenia

Drukuj

Wolters Kluwer

www.szkolenia.wolterskluwer.pl

: 

Dotacje oświatowe po ostatniej nowelizacji

obliczanie wysokości, przekazywanie, rozliczanie, kontrola wykorzystania, zwrot dotacji oraz dochodzenie wypłaty dotacji w należnej kwocie

Terminy i miejsce:

Program

I. Wstęp, geneza problematyki dotacji oświatowych od 1991 r., źródła prawa dotyczące omawianych dotacji oświatowych. 

II. Beneficjenci dotacji oświatowych - zakładanie szkół/placówek publicznych i niepublicznych, przesłanki uzyskania zezwolenia na założenie "publicznej", umowy o przejęcie do prowadzenia szkoły/placówki JST 

III. Ustalanie wysokości dotacji:

  • rodzaje podstaw dotacji
  • czy można było przed 1.09.2013 r. od podstawy odejmować dochody placówek samorządowych z wpłat za żywienie i zajęcia pozaprogramowe?,
  • problemy z nowym obliczaniem dotacji dla przedszkoli do 31.08.2013 r. i od 1.09.2013 r.
  • oddzielne obliczanie, przekazywanie i rozliczanie dotacji na rzecz oddziału przedszkolnego szkoły podstawowej
  • stawki (mnożniki procentowe),
  • wniosek o udzielenie (wypłatę) dotacji rocznej i jego /budżetowe/ znaczenie,
  • skutki uchybienia terminowi do przekazania wniosku,
  • dopuszczalność uzyskania "zgody" na odstąpienie od terminu złożenia informacji;
  • jak ustalać faktyczną ilość uczniów? - dzień miesiąca czy cały miesiąc?


IV. Waloryzacja kwoty dotacji rocznej: 

  • z jakim momentem waloryzować dotację na skutek zmiany podstawy /wydatków bieżących lub subwencji/ oraz zmiany ilości uczniów?
  • rozwiązania z praktyki JST, poglądy NIK;
  • jak wyrównywać różnice między dotacją przekazaną a dotacją należną
  • dopuszczalność potrąceń śródrocznych oraz kwestia potrącenia nadpłaty z dotacji nowego roku kalendarzowego?


V. Dochodzenie przez beneficjenta od organu dotującego wypłaty dotacji w należnej kwocie - tryb dochodzenia, właściwość sądów administracyjnych i sądów powszechnych 

VI. Dotacje oświatowe w projekcie budżetu, w uchwale budżetowej, w planie finansowym jednostki budżetowej, w sprawozdawczości budżetowej

  • jakie dane i dokumenty beneficjent może żądać od dotującego organu celem samodzielnego ustalenia należnej kwoty dotacji?

VII. Wykorzystanie dotacji przez beneficjenta:

  • przeznaczenie dotacji podmiotowej wg. ustawy o finansach publicznych i według ustawy o systemie oświaty;
  • Co to są "wydatki bieżące" prywatnej szkoły, przedszkola, placówki?
  • analiza prawa dot. gospodarki finansowej sektora prywatnego i orzecznictwa sądów administracyjnych?
  • poszerzenie możliwości wykorzystania dotacji od 1 stycznia 2014 r.

VIII. Rozliczanie dotacji przez prywatną szkołę, przedszkole lub placówkę:

  • Kto po stronie beneficjenta rozlicza otrzymaną dotację oświatową?
  • Jakiego rodzaju dane mogą służyć do rozliczenia wykorzystania dotacji oświatowej?,
  • Postępowanie samorządu w przypadku, gdy podmiot prywatny nie przystąpi do rozliczenia dotacji oświatowej.

IX. Uchwały organu stanowiącego samorządu z art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty

  • jako uzupełnienie do regulacji ustawowej;
  • Zakres przedmiotowy (materia) uchwał;
  • Ograniczenie treści uchwały wyłącznie do spraw wynikających z delegacji ustawowej - praktyka JST a orzecznictwo;
  • Obowiązek ustalenia stawek dotacji - mnożników procentowych;
  • Regulacja trybu ustalania i przekazywania dotacji oświatowej oraz trybu wyrównywania różnic między dotacją należną a kwotą faktycznie przekazaną;
  • Regulacja trybu rozliczania dotacji oświatowej i zakresu danych dla rozliczenia wykorzystania dotacji,
  • Regulacja przeprowadzania kontroli beneficjenta w zakresie wykorzystania dotacji - według najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych.

X. Kontrola beneficjentów dotacji ze strony samorządu i innych instytucji

  • Zakres przedmiotowy kontroli,
  • Przepisy prawa normujące prowadzenie dokumentacji organizacyjnej szkoły, dokumentacji przebiegu nauczania i dokumentacji finansowej;
  • Tryb pozyskiwania dokumentów, danych i wyjaśnień w toku kontroli,
  • Protokół kontroli i ewentualne zalecenia pokontrolne;
  • Jak skontrolować "dokumentację finansową szkoły", gdy dokumentacja jest poza szkołą? Kontrole RIO, NIK i UKS.

XI. Windykacja zwrotu dotacji oświatowej, w tym dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem;

  • Dochodzenie zwrotu dotacji udzielonej przed 1.1.2010 r. i po tej dacie;
  • Postanowienie o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji określającej kwotę dotacji do zwrotu i datę naliczania odsetek, jak od zaległości podatkowych;
  • Dopuszczalność umorzenia zobowiązania zwrotu dotacji i zapłaty odsetek, rozłożenia na raty lub przesunięcia terminu zapłaty;
  • Przedawnienie możliwości dochodzenia od beneficjenta zwrotu dotacji i odsetek.

XII. Problemy dotyczące dotacji refinansującej kwalifikacyjny kurs zawodowy. 

XIII. Zasady zwrotu wydatków przedszkolnych pomiędzy gminami. 

XIV. Odpowiedzialność za naruszenie prawa dotacyjnego

  • Zakres odpowiedzialności donatora i beneficjenta za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
  • Związana z dotacjami odpowiedzialność karna-skarbowa.

XV. Podsumowanie.

Prelegenci

Wojciech Lachiewicz

administratywista, od 1993 r. jest zatrudniony w RIO w Krakowie, od 1990 r. szkoli samorządy terytorialne i administrację rządową z tematyki finansów publicznych i określonych dziedzin administracji (w tym m.in. prawo oświatowe). Jest autorem licznych publikacji, w tym ośmiu książkowych, z tematyki finansów publicznych i gospodarki finansowej samorządów. Z tematyki dotacji oświatowych szkoli od 2000 r. Z ww. tematu przeprowadził w 2013 r. i 2014 w kraju przeszło 40 szkoleń z udziałem pracowników JST i prywatnej oświaty. Autor książki z 2013 r. o dotacjach oświatowych.

Kontakt w sprawie szkolenia:

Drukuj