I. Wstęp, geneza problematyki dotacji oświatowych od 1991 r., źródła prawa dotyczące omawianych dotacji oświatowych.
II. Beneficjenci dotacji oświatowych - zakładanie szkół/placówek publicznych i niepublicznych, przesłanki uzyskania zezwolenia na założenie "publicznej", umowy o przejęcie do prowadzenia szkoły/placówki JST
III. Ustalanie wysokości dotacji:
- rodzaje podstaw dotacji
- czy można było przed 1.09.2013 r. od podstawy odejmować dochody placówek samorządowych z wpłat za żywienie i zajęcia pozaprogramowe?,
- problemy z nowym obliczaniem dotacji dla przedszkoli do 31.08.2013 r. i od 1.09.2013 r.
- oddzielne obliczanie, przekazywanie i rozliczanie dotacji na rzecz oddziału przedszkolnego szkoły podstawowej
- stawki (mnożniki procentowe),
- wniosek o udzielenie (wypłatę) dotacji rocznej i jego /budżetowe/ znaczenie,
- skutki uchybienia terminowi do przekazania wniosku,
- dopuszczalność uzyskania "zgody" na odstąpienie od terminu złożenia informacji;
- jak ustalać faktyczną ilość uczniów? - dzień miesiąca czy cały miesiąc?
IV. Waloryzacja kwoty dotacji rocznej:
- z jakim momentem waloryzować dotację na skutek zmiany podstawy /wydatków bieżących lub subwencji/ oraz zmiany ilości uczniów?
- rozwiązania z praktyki JST, poglądy NIK;
- jak wyrównywać różnice między dotacją przekazaną a dotacją należną
- dopuszczalność potrąceń śródrocznych oraz kwestia potrącenia nadpłaty z dotacji nowego roku kalendarzowego?
V. Dochodzenie przez beneficjenta od organu dotującego wypłaty dotacji w należnej kwocie - tryb dochodzenia, właściwość sądów administracyjnych i sądów powszechnych
VI. Dotacje oświatowe w projekcie budżetu, w uchwale budżetowej, w planie finansowym jednostki budżetowej, w sprawozdawczości budżetowej
- jakie dane i dokumenty beneficjent może żądać od dotującego organu celem samodzielnego ustalenia należnej kwoty dotacji?
VII. Wykorzystanie dotacji przez beneficjenta:
- przeznaczenie dotacji podmiotowej wg. ustawy o finansach publicznych i według ustawy o systemie oświaty;
- Co to są "wydatki bieżące" prywatnej szkoły, przedszkola, placówki?
- analiza prawa dot. gospodarki finansowej sektora prywatnego i orzecznictwa sądów administracyjnych?
- poszerzenie możliwości wykorzystania dotacji od 1 stycznia 2014 r.
VIII. Rozliczanie dotacji przez prywatną szkołę, przedszkole lub placówkę:
- Kto po stronie beneficjenta rozlicza otrzymaną dotację oświatową?
- Jakiego rodzaju dane mogą służyć do rozliczenia wykorzystania dotacji oświatowej?,
- Postępowanie samorządu w przypadku, gdy podmiot prywatny nie przystąpi do rozliczenia dotacji oświatowej.
IX. Uchwały organu stanowiącego samorządu z art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty
- jako uzupełnienie do regulacji ustawowej;
- Zakres przedmiotowy (materia) uchwał;
- Ograniczenie treści uchwały wyłącznie do spraw wynikających z delegacji ustawowej - praktyka JST a orzecznictwo;
- Obowiązek ustalenia stawek dotacji - mnożników procentowych;
- Regulacja trybu ustalania i przekazywania dotacji oświatowej oraz trybu wyrównywania różnic między dotacją należną a kwotą faktycznie przekazaną;
- Regulacja trybu rozliczania dotacji oświatowej i zakresu danych dla rozliczenia wykorzystania dotacji,
- Regulacja przeprowadzania kontroli beneficjenta w zakresie wykorzystania dotacji - według najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych.
X. Kontrola beneficjentów dotacji ze strony samorządu i innych instytucji
- Zakres przedmiotowy kontroli,
- Przepisy prawa normujące prowadzenie dokumentacji organizacyjnej szkoły, dokumentacji przebiegu nauczania i dokumentacji finansowej;
- Tryb pozyskiwania dokumentów, danych i wyjaśnień w toku kontroli,
- Protokół kontroli i ewentualne zalecenia pokontrolne;
- Jak skontrolować "dokumentację finansową szkoły", gdy dokumentacja jest poza szkołą? Kontrole RIO, NIK i UKS.
XI. Windykacja zwrotu dotacji oświatowej, w tym dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem;
- Dochodzenie zwrotu dotacji udzielonej przed 1.1.2010 r. i po tej dacie;
- Postanowienie o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji określającej kwotę dotacji do zwrotu i datę naliczania odsetek, jak od zaległości podatkowych;
- Dopuszczalność umorzenia zobowiązania zwrotu dotacji i zapłaty odsetek, rozłożenia na raty lub przesunięcia terminu zapłaty;
- Przedawnienie możliwości dochodzenia od beneficjenta zwrotu dotacji i odsetek.
XII. Problemy dotyczące dotacji refinansującej kwalifikacyjny kurs zawodowy.
XIII. Zasady zwrotu wydatków przedszkolnych pomiędzy gminami.
XIV. Odpowiedzialność za naruszenie prawa dotacyjnego
- Zakres odpowiedzialności donatora i beneficjenta za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
- Związana z dotacjami odpowiedzialność karna-skarbowa.
XV. Podsumowanie.