Podgląd wydruku ze szczegółami szkolenia
www.szkolenia.wolterskluwer.pl
Wydawnictwo Wolters Kluwer i Akademia Pedagogiki Specjalnej (APS) uznając znaczenie edukacji włączającej podjęli inicjatywę zorganizowaniu cyklu konferencji poświęconych temu zagadnieni
Godzina: | Temat: |
10.00 – 10.15 | Otwarcie konferencji i przywitanie gości Elżbieta Piotrowska-Albin - Dyrektor Segmentu Edukacja, Wolters Kluwer SA |
10.15 – 10.30 | Komercjalizacja wyników badań. Prof. Stefan Kwiatkowski - APS |
10.30 – 10.45 | Edukacja włączająca - wyzwanie współczesnej edukacji dr Danuta Al.-Khamisy |
10.45 – 11.00 |
Edukacja włączająca – uwarunkowania prawne. |
11.00 – 11.30 | Wykorzystanie urządzeń opartych na systemie operacyjnym ios w edukacji osób z dysfunkcją wzroku. Część I Donata Kończyk, Z-ca Kierownika Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. |
11.30 – 12.00 | PRZERWA PRZEKĄSKOWA |
12.00 – 12.30 | Wykorzystanie urządzeń opartych na systemie operacyjnym ios w edukacji osób z dysfunkcją wzroku. Część I Paweł Wdówik, Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego |
12.30 - 12.45 | Mieszkanie przyjazne osobie słabowidzącej. Dr Antonina Adamowicz-Hummel – Zakład Tyflopedagogiki, APS Przeczytaj opis wystąpienia |
12.45 – 13.00 | Grafika i dźwięk – wsparcie uczniów niewidomych w nauce czytania rysunku dotykowego. Dr Małgorzata Paplińska – Zakład Tyflopedagogiki, APS Przeczytaj opis wystąpienia |
13.00 – 13.15 | PRZERWA KAWOWA |
13.15 – 13.30 | Dysfunkcja wzroku i zaburzenia neurorozwojowe u dzieci – wyzwanie dla edukacji włączającej. Dr Małgorzata Walkiewicz-Krutak Przeczytaj opis wystąpienia |
13.30 – 13.45 | Model wspomagania uczniów z dysfunkcją wzroku w płockich szkołach. Dr Joanna Witczak-Nowotna – Fundacja na Rzecz Centrum Edukacyjnego dla Uczniów Niewidomych i Słabowidzacych „CEDUNIS” Przeczytaj opis wystąpienia |
13.45 - 14.00 | Integracyjna rola technologii wspomagających dla uczniów z dysfunkcją wzroku. Dr Jarosław Wiazowski Przeczytaj opis wystąpienia |
14.00 - 14.15 | „Tyfloarea – standard udźwiękowienia i ubrajlowienia otoczenia.” Krzysztof Kulik – Fundacja Szansa dla Niewidomych |
14.15 | Zakończenie konferencji |
Starszy wykładowca w Zakładzie Tyflopedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej (APS) w Warszawie. Studia w zakresie rehabilitacji wzroku ukończyła w USA. Obszary jej zainteresowań to rehabilitacja wzroku słabowidzących, metodyka nauczania czynności życia codziennego niewidomych i słabowidzacych i profesjonalizm w rehabilitacji osób z uszkodzonym wzrokiem. Dr Hummel prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, magisterskich i podyplomowych. Wprowadziła dwie nowe w skali kraju specjalności kształcenia akademickiego w zakresie tyflopedagogiki: ‘rehabilitacja wzroku słabowidzących’ – od 1987 r., i ‘rehabilitacja podstawowa osób z uszkodzeniem wzroku’ – od 1995 r. Kierowała ośmioma studiami podyplomowymi z zakresu rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących i projektami w ramach grantów uzyskanych przez APS i przez Fundację AWARE Europe, której była współzałożycielką i prezesem Zarządu (1997-2009).
Dr A. Adamowicz-Hummel współtworzyła na początku lat 90-tych ubiegłego wieku Poradnię Rehabilitacji Wzroku Słabowidzących Polskiego Związku Niewidomych, do dziś działającą w Warszawie. W latach 2003-2008 była członkiem zespołu ekspertów powołanego przez MEN do oceny prawidłowości adaptacji podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych dla uczniów słabowidzących.
Dr A. AdamowiczHummel prowadzi specjalistyczne szkolenia i popularyzuje problematykę osób z uszkodzeniem wzroku w Polsce i zagranicą (m.in. w Słowacji, na Węgrzech, w Czechach, na Litwie, w Armenii). Jest autorką publikacji w materiałach konferencyjnych z konferencji krajowych i zagranicznych, rozdziałów w opracowaniach zbiorowych, artykułów w czasopismach krajowych i zagranicznych. Tłumaczy literaturę fachową i weryfikuje merytorycznie tłumaczenia programów rehabilitacyjnych i artykułów przeznaczone do publikacji, a także tłumaczy programy kształcenia i materiały przeznaczone do użytku studentów.
Adiunkt w Zakładzie Tyflopedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, kierownik specjalności Tyflopedagogika. Jest tyflopedagogiem, specjalistą w zakresie stosowanych w Polsce i na świecie metod nauczania brajla. W latach 2010-2012 ekspert MEN i ORE ds. oceny adaptacji podręczników szkolnych i książek pomocniczych w wersji brajlowskiej, przeznaczonych dla uczniów niewidomych. Uczestniczka międzynarodowych szkoleń i warsztatów ICEVI dla tyflopedagogów (Francja, Węgry). W latach 2007 – 2008 współautorka i redaktor portalu Ośrodka Adaptacji Materiałów Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego http://www.adaptacje.uw.edu.pl /oraz autorka strony poświęconej pismu Braille’a http://www.braille.pl Przeprowadziła szereg szkoleń dla nauczycieli pracujących z niepełnosprawnymi wzrokowo uczniami w Polsce i zagranicą, min. w 2012 r. w Ilia Chavchavadze State University w Tbilisi. W swojej pracy naukowej interesuje się rozwojem percepcji dotykowej i specyfiką czytania dotykowego, w tym grafiki dotykowej oraz edukacją i rehabilitacją dzieci z dysfunkcją wzroku z dodatkowymi niepełnosprawnościami. Jest współzałożycielem i wiceprezesem Fundacji "CEDUNIS" oraz nauczycielem wspomagającym i konsultantem w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, do których uczęszczają niepełnosprawni wzrokowo uczniowie. Autorka ponad 40. publikacji poświęconych pismu Braille’a i metodyce nauczania czytania dotykowego oraz edukacji osób niewidomych.
Starszy wykładowca w Zakładzie Tyflopedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej. Tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskała w 1999r. Zainteresowania naukowe dr M. Walkiewicz-Krutak dotyczą funkcjonalnej oceny wzroku i wspomagania rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących (0-6 lat), specyfiki funkcjonowania wzrokowego i poznawczego dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia i rozwijania orientacji przestrzennej i umiejętności samodzielnego poruszania się małych dzieci z dysfunkcją wzroku. Dr M. Walkiewicz-Krutak była kierownikiem Podyplomowych Studiów Tyflopedagogiki w APS (w latach 2002-2011). Jest kierownikiem specjalności ‘Rehabilitacja wzroku osób słabowidzących’ (studia II stopnia). Jest ekspertem do spraw słabowzroczności dzieci Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Tęcza”. Obecnie realizuje Projekt badawczy „Współczesne przyczyny słabowzroczności małych dzieci (od 0 do 6 lat). Specyfika usprawniania widzenia (rehabilitacji wzroku) zależnie od przyczyny dysfunkcji wzroku” (projekt realizowany ze środków APS, 2013-2014).
Tyflopedagog; główne obszary zainteresowań to metodyka nauczania dzieci słabowidzących oraz edukacja włączająca. W latach 1999 - 2002 nauczycielka w szkołach integracyjnych, uczestniczka staży naukowych w Danii, Szwecji oraz Stanach Zjednoczonych. Przez wiele lat pracownik Zakładu Tyflopedagogiki APS w Warszawie, aktualnie współpracuje z Akademią. Od 2009 współpracuje z Biurem d.s. Osób Niepełnosprawnych UW, między innymi jako kierownik adaptacji podręczników dla uczniów słabowidzących ze szkół ogólnodostępnych. Wraz z zespołem ekspertów opracowała standardy, dotyczące adaptacji podręczników do potrzeb słabowidzących dzieci. Współzałożycielka i Prezes Fundacji na Rzecz Centrum Edukacyjnego dla Uczniów Niewidomych i Słabowidzących "CEDUNIS", której głównym celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z dysfunkcją wzroku, a także kompleksowe wspieranie rodzin oraz nauczycieli szkół ogólnodostępnych i integracyjnych. Autorka wielu publikacji poświęconych integracji, włączaniu, edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku