Podgląd wydruku ze szczegółami szkolenia
www.szkolenia.wolterskluwer.pl
10.00-10.15 – Przywitanie gości i rozpoczęcie zjazdu - Małgorzata Pomianowska, Redaktor Naczelna miesięcznika "Dyrektor Szkoły"
10.15-11.00 - Wykorzystanie zasobów ludzkich w zarządzaniu szkołą. Perspektywa menedżera – Jarosław Kordziński
Współczesny menedżer musi dbać o ducha wydajności, a tu bardzo ważne są nie tylko baza czy technologie, ale przede wszystkim postawa i zaangażowanie zatrudnionych osób.
Zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko dobór kadr, ustalanie zadań czy delegowanie odpowiedzialności, ale również podejmowanie działań kształtujących motywację wewnętrzną oraz rozwijających świadomość celów i odpowiedzialność za proces dochodzenia do ich realizacji. Jedną z form modelowania tego typu zachowań jest coaching. Współczesny menedżer może, a nawet powinien w swojej codziennej praktyce menedżerskiej stosować różne formy coachingu. Szczególnie godnym polecenia jest coaching grupowy, który pomaga w sposób skuteczny nie tylko precyzować oczekiwane rezultaty, ale budować dookoła nich zespół świadomych i zaangażowanych osób.
11.00-11.45 - System Zarządzania Informacją w szkole. Analiza gromadzonych danych jako narzędzie wspierające realizację wizji rozwoju szkoły oraz zarządzanie placówką oświatową – Leszek Ciesielski, Dyrektor I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni im. Zasłużonych Ludzi Morza
11.45-12.00 - przerwa kawowa
12.00-13.00 - Prawne narzędzia w motywowaniu i dyscyplinowaniu pracowników – Iwona Kobus
• Prawne narzędzia motywowania pracowników pedagogicznych oraz niepedagogicznych
• Zasady dotyczące stosowania środków dyscyplinujących, z uwzględnieniem specyfiki Karty Nauczyciela, przepisów dotyczących pracowników samorządowych oraz Kodeksu pracy
• Odpowiedzialność porządkowa oraz odpowiedzialność dyscyplinarna
13.00-13.15 – Polska Rama Kwalifikacji – narzędzie dla pracodawców i uczących się, wspomagające rynek pracy – Instytut Badań Edukacyjnych
Zgodnie z nową podstawą programową system edukacji opiera się na efektach uczenia się. Szkoły i uczelnie koncentrują się na skuteczności przedsięwzięć edukacyjnych. Zamiast mówić o „przerobieniu materiału” i „ukończeniu szkoły”, możemy mówić o „nauczeniu się”. Po zmianach wprowadzonych w szkolnictwie w centrum uwagi znalazły się efekty uczenia się. Są one równie ważne z punktu widzenia uczących się, jak i pracodawców. To, co łączy te dwie grupy, to Polska Rama Kwalifikacji, która stworzy spójną podstawę dla zmian aktualnie wdrażanych w edukacji – zarówno w oświacie, jak i w szkolnictwie wyższym. Dzięki Polskiej Ramy Kwalifikacji, która jest opracowywana w ramach projektu „Kwalifikacje po europejsku”, sposób opisywania efektów uczenia się stanie się czytelnym komunikatem dla pracodawców, potwierdzającym rzeczywiste kwalifikacje absolwentów.
13.15-14.00 – przerwa na przekąski
14.00-14.10 – rozstrzygnięcie konkursu
14.10-15.10 - Praca zespołowa indywidualistów. O budowaniu zespołów i współpracy w szkole. – Katarzyna Szczepkowska-Szcześniak
Praca zespołowa powinna stanowić podstawę funkcjonowania każdej szkoły. Jest to zarówno wymóg prawny, jak i niezbędny warunek zapewniający efektywność i rozwój szkoły jako organizacji. Współpraca nauczycieli pozwala na bardziej spójną realizację zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych. Ewaluacja zewnętrzna przywiązuje wagę do tego zagadnienia. W obszarze zarządzanie placówką na poziomie B oczekuje się, że nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w placówce, rozwiązują problemy doskonalą metody i formy pracy. Budowanie efektywnych zespołów to na pewno zadanie lidera – dyrektorki/dyrektora. Nie jest to proste. Kolejnym ważnym zagadnieniem jest dokumentowanie pracy zespołowej. Jak to robić, aby nie przerodziło się to w protokołowanie każdego słowa i było naprawdę przydatne?
15.15 - zakończenie III zjazdu Akademii Zarządzania "Dyrektora Szkoły"
ekspert, szkoleniowiec, stały współpracownik "Dyrektora Szkoły". Specjalizuje się m.in. w organizacji pracy szkoły, nadzorze pedagogicznym i zarządzaniu oświatą. Autor licznych projektów, szkoleń oraz artykułów i książek z zakresu nadzoru pedagogicznego, metod pracy wychowawczej, współpracy z rodzicami, planowania i realizacji własnego rozwoju, zarządzania placówkami oświatowymi.
Dyrektor I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni im. Zasłużonych Ludzi Morza. Nauczyciel dyplomowany z 35 letnim stażem pedagogicznym, posiada III st. spec. zawodowej w dziedzinie nauczania biologii. Autor programu nauczania zatwierdzonego w MEN, współautor innowacji pedagogicznej, tzw. klas uniwersyteckich realizujących program nauczania we współpracy z uczelniami wyższymi Trójmiasta.
Ukończył liczne kursy, szkolenia i seminaria z zakresu metodyki, pedagogiki, profilaktyki, zastosowania technologii informacyjnych i komputerowych. Jest egzaminatorem OKE. Opracował upowszechniający się w całej Polsce nowatorski autorski system analiz wyników maturalnych, tj. metodologię i założenia oprogramowania komputerowego „Analizator matur”. System został rekomendowany w publikacji Prof. dr hab. B. Niemierko „Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki” (WSiP S.A. Warszawa 2007). Był wielokrotnie prelegentem na szkoleniach i konferencjach w zakresie nauczanego przedmiotu, w zakresie edukacji ekologicznej, ochrony środowiska edukacji regionalnej oraz dydaktyki i metodyki nauczania. Prowadził szkolenia nt. metodologii opracowania programów autorskich, szkolenia w zakresie obsługi komputera i stosowania technologii informatycznych w nauczaniu i zarządzaniu w szkole, w zakresie pomiaru dydaktycznego i egzaminowania min. w związku z opracowaniem własnej autorskiej koncepcji analizowania wyników egzaminów zewnętrznych wspartej oprogramowaniem komputerowym ProgMan. Opracował podstawy metodologiczne i organizacyjne programu komputerowego „System Zarządzania Informacją” ProgMan, który wspiera zainteresowanych dyrektorów w efektywnym zarządzaniu szkołą i podnoszeniem jakości jej pracy.
Radca prawny w Biurze Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, były pracownik m.in. Departamentu Prawnego Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Specjalizuje się w prawie pracy, administracyjnym i gospodarczym. Z doświadczeniem w zakresie wykładów i szkoleń w ww. dziedzinach. Posiada doświadczenie zawodowe w legislacji i zagadnieniach unijnych.
Pedagog specjalny, nauczycielka akademicka, absolwentka studiów podyplomowych: edukacja niezależna UW, nauczanie zintegrowane z wychowaniem przedszkolnym oraz zarządzanie oświatą. Terapeutka Integracji Sensorycznej i krótkoterminowej terapii rodzin. Od 10 lat prowadzi Integracyjne Przedszkole z grupami heterogenicznymi wiekowo. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz oświaty. Prowadzi szkolenia i wykłady dla kadry pedagogicznej i rodziców. Publikuje, głównie zajmując się problematyką dzieci w wieku przedszkolnym oraz współpracą osób dorosłych – nauczycieli i rodziców.