Podgląd wydruku ze szczegółami szkolenia
www.szkolenia.wolterskluwer.pl
Rola sportu w społeczeństwie jest niezwykle istotna. Intensywnie przeżywamy sukcesy i porażki naszych sportowców, dużymi wydarzeniami sportowymi emocjonują się całe rodziny. Przez sport uczymy dzieci dumy narodowej i patriotyzmu. Wydawać by się mogło, że możliwość obcowania ze sportem, jaką daje szkoła jest dla dzieci atrakcją. Niestety uczniowie zbyt często traktują lekcję WF jako niewygodny obowiązek. Często zapominamy, że aktywność fizyczna w szkole to nie tylko kolejne lekcje – to niezwykle ważny element kształtujący charakter uczniów. Sport wpływa na kondycję fizyczną i psychiczną młodych ludzi. Poprawia zdrowotność całego społeczeństwa i kształtuje nawyk aktywności. Gościem specjalnym konferencji będzie Władysław Żmuda - były polski piłkarz i trener piłkarski
Konferencja „Sport w szkole”
Warszawa, Centrum Olimpijskie, 3.06.2016
Godzina |
Program |
9:45-10:00 |
Rozpoczęcie konferencji i przywitanie uczestników |
10:00-10:40 |
Społeczno-kulturowe przyczyny renesansu uczestnictwa Polaków w sporcie Prof. dr hab. Zbigniew Dziubiński (AWF w Warszawie) Obserwując zmiany życia ponowoczesnego społeczeństwa polskiego oraz wyostrzając wzrok na kwestie dotyczące jego udziału w sporcie powszechnym, dochodzimy do przekonania, że mamy do czynienia z renesansem udziału w tej sferze kultury. Taki stan rzeczy nie tylko potwierdzają codzienne obserwacje (jeżdżących na rowerach, biegających w parkach i ulicami miast, uczestniczących w imprezach biegowych itp.), ale także wyniki badań empirycznych prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny oraz Centrum Badania Opinii Społecznej. Z outsidera staliśmy się społeczeństwem aktywnym, lokującym się środku społeczeństw europejskich pod względem uczestnictwa w sporcie. Jaka jest zatem przyczyna wspomnianego renesansu i jakie czynniki czy zmienne spowodowały, że staliśmy się społeczeństwem aktywnym, bardzo podobnym do innych (stawianych jako wzór) społeczeństw europejskich? Kwestia ta jest na tyle ważna poznawczo (naukowo) i doniosła społecznie (aplikacyjnie), że warto ją opisywać i dążyć do ustalenia społeczno-kulturowych prawidłowości tego fenomenu.
|
10:40-11:05 |
Stosunek do sportu polskich gimnazjalistów – wyniki badań socjologicznych i efekty programu „Kumulacja Aktywności” – Ewa Gwiazda koordynator programów sportowych w Fundacji LOTTO Milion Marzeń, Paweł Najdek – polski olimpijczyk w podnoszeniu ciężarów, prowadzący zajęcia sportowe dla gimnazjalistów w ramach programu Kumulacja Aktywności |
11:05– 11:20 |
Przerwa kawowa |
11:20-12:05 |
Aktywność fizyczna i rozwój intelektualny idą ze sobą w parze - Grzegorz Więcław Przekonanie, że można być albo mądrym albo sprawnym – albo kujonem, albo mięśniakiem – powoli odchodzi do lamusa. Sprawność fizyczna i intelektualna idą ze sobą w parze, co potwierdzają liczne badania naukowe. Na przykład wyniki badań amerykańskich naukowców z laboratorium neurokogniwistyki w Narodowym Instytucie Badań nad Procesami Starzenia się wykazują, że ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na procesy poznawcze. Wyniki są już widoczne po kilku tygodniach regularnych ćwiczeń aerobowych (np. bieganie albo jazda na rowerze). Na przykład zwiększa się ilość neuronów gotowych do przekazywania informacji oraz enzymów wpływających na metabolizm poszczególnych komórek. Dzięki skumulowaniu zasobów neuronowych poprawia się jakość uczenia się nowych umiejętności, przyswajania wiedzy i funkcjonowania pamięci. To stymulacja mięśni rozpoczyna cały szereg procesów na poziomie komórkowym i molekularnym, które prowadzą do usprawnienia nie tylko samego mięśnia, ale także intelektu. Rzeczywiście - uczniowie aktywni fizycznie, lepiej i chętniej przykładają się do innych obowiązków szkolnych, a także uzyskują lepsze oceny i ogólną satysfakcję z uczenia się. Jak można to wykorzystać we współczesnej szkole?
|
12:05-12:30 |
Jak Ferrero zachęca dzieci do regularnego uprawiania sportu - Sebastian Świderski (ambasador programu Kinder+Sport) W Polsce – podobnie jak w innych krajach – dzieci i młodzież zapominają o radości, która jest związana z uprawianiem sportu i wspólnym spędzaniem czasu. W ramach programu „Kinder+Sport” Ferrero chce zmienić to podejście z wykorzystaniem siatkówki, pływania i żeglarstwa. „Kinder+Sport siatkówka” to całoroczny program, który tylko w 2015 r. zaktywizował 41 156 dzieci w wieku 11-13 lat do regularnego uprawiana sportu. Projekt pod patronatem Ministerstwa Edukacji, jest wspierany także przez Polski Związek Piłki Siatkowej oraz idoli młodzieży siatkarskiej - Sebastiana Świderskiego i Piotra Gruszkę. Z kolei celem żeglarskiego projektu „Kinder+Sport” jest m. in. propagowanie aktywności fizycznej oraz krzewienie zasad bezpiecznego spędzania czasu nad wodą i na wodzie. W 7 edycjach „Programu Edukacji Morskiej” w rejsy po Bałtyku wypłynęło ponad 18 000 gimnazjalistów. Każdego dnia na wodę wypływa około 60 uczniów. Patronami projektu są Ministerstwo Edukacji i Ministerstwo Środowiska a inspiracją dla młodzieży jest Mateusz Kusznierewicz. Natomiast w ramach trzeciej platformy „Kinder+Sport pływanie” na ponad 250 basenach w całej Polsce Ferrero wspiera zarówno trenerów pływackich, umożliwiając im doskonalenie metod szkoleń i treningów, jak i same dzieci. Do tej pory zestawy pływackie otrzymało 40 000 adeptów pływania |
12:30 -12:45 |
Przerwa kawowa |
12:45-13:25 |
Ocena sprawności fizycznej uczniów – zbytek czy obowiązek szkoły? - Dr Janusz Dobosz (AWF w Warszawie) Wystąpienie będzie próbą uzasadnienia obowiązku oceniania w szkolnym wychowaniu fizycznym sprawności fizycznej uczniów. Zostaną przedstawione tak prawne jak i pedagogiczne przesłanki wskazujące na potrzebę pomiaru i oceny sprawności fizycznej chłopców i dziewcząt w szkołach. Przedstawiony zostanie proces dokonywania pomiarów i metodyka oceniania sprawności. |
13:25-13:30 | Akustyka wnętrz w budynkach szkolnych Mikołaj Jarosz (specjalista w zagadnieniach akustyki wnętrz w obiektach oświatowych i sportowych) |
13:30 – 13:50 |
Rola sportu w wychowaniu dzieci i młodzieży Władysław Żmuda (były polski piłkarz i trener piłkarski) Wszyscy czujemy się lepiej, gdy jesteśmy zdrowi, fizycznie sprawni i wysportowani, a gdy sprawność ciała nas zawodzi, popadamy w przygnębienie i pesymizm. Nikogo chyba nie trzeba dzisiaj przekonywać, jak ważną rolę spełnia sport w codziennym życiu człowieka i jak ogromny wpływ ma na kształtowanie postawy i sprawności fizycznej młodych ludzi oraz na „rzeźbienie” ich osobowości i tożsamości. |
13:50- 14:30 |
Kultura fizyczna jako obszar edukacji inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych Prof. dr hab. Tadeusz Maszczak (AWF w Warszawie)
Utrwalanie godnej postawy wobec niepełnosprawności i własnego zdrowia wiąże się nierozerwalnie z pełnym i twórczym uczestnictwem w różnych formach aktywności fizycznej. Skuteczność oddziaływań rehabilitacyjnych w pracy z osobami niepełnosprawnymi zależy w znacznym stopniu od nauczyciela jako centralnej postaci w procesie wychowania. Pomnażanie szans życiowych niepełnosprawnych poprzez różne formy aktywności fizycznej wymaga również zintegrowanych oddziaływań różnych kręgów wychowawczych, a zwłaszcza rodziny i szkoły. Finalnym efektem tak rozumianej działalności sportowo-rekreacyjnej powinno być wytworzenie u wychowanków afirmatywnej postawy wobec własnego zdrowia i własnej sprawności fizycznej oraz umiejętności przekazywania tych wartości innym. Mając na uwadze niektóre uzdolnienia i osiągnięcia osób niepełnosprawnych oraz przesłanie Marii Grzegorzewskiej, iż niepełnosprawność nie umniejsza wartości i godności człowieka, możemy mówić o kulturze fizycznej jako ważnym ogniwie w procesie edukacji inkluzyjnej osób niepełnosprawnych. |
14:30 |
Zakończenie merytorycznej części konferencji |
14:30 – 15:15 |
Dla chętnych osób możliwość zwiedzania Muzeum Sportu i Turystyki |
Kieruje Katedrą Teorii Wychowania Fizycznego i Pedagogiki Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Jest absolwentem Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej i AWF w Warszawie. Stopień doktora habilitowanego uzyskał na AWF w Warszawie. Od 1991 roku jest profesorem tytularnym. Był wykładowcą w Université d`Alger. Jest członkiem International Federation for Adapted Physical Activity, członkiem Komitetu Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN. Był redaktorem naczelnym czasopisma „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”. Jest autorem ponad 400 publikacji z zakresu teorii i metodyki wychowania fizycznego, pedagogiki zdrowia i kultury fizycznej osób niepełnosprawnych.
Wśród 11 książek są między innymi: „Wychowanie fizyczne w harcerstwie”, „Poziom rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci upośledzonych umysłowo”, „Wychowanie fizyczne i sport dzieci specjalnej troski”, „Edukacja fizyczna w nowej szkole”, „Wychowanie przez rozwój: edukacja, olimpizm, edukacja inkluzyjna, zdrowie”.
Absolwent AWF Wrocław, mgr wychowania fizycznego, trener gry w piłkę nożną, nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej i technikum, asystent w Katedrze Zespołowych Gier Sportowych AWF Wrocław, Doktor Nauk o Kulturze Fizycznej. Nauczyciel akademicki (od 1996) w warszawskiej AWF. Członek Komisji Ds. Mierników Rozwoju, Zdrowia i Jakości Życia Dzieci i Młodzieży Komitetu Rozwoju Człowieka Polskiej Akademii Nauk (kadencji 2007-11). Ekspert Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (2008), asesor RPO Woj. Mazowieckiego (2009), biegły Najwyższej Izby Kontroli (2012), członek Zespołu Ekspertów Ministerstwa Sportu i Turystyki (2013), autor i kierownik Projektu Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej (2009-15), recenzent projektów w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (od 2014).
Współwykonawca (w 1999 r.), a następnie kierownik (2009 r.) ogólnopolskich, populacyjnych badań kondycji fizycznej – unikatowego w skali światowej projektu badawczego. Kierownik dwóch grantów naukowych (lata 2003-04 oraz 2009-2012) Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wcześniej KBN), kierownik dwóch projektów badań własnych w AWF Warszawa, współwykonawca kilku innych projektów ministerialnych i uczelnianych. Autor raportu o stanie wychowania fizycznego w Polsce: „The Current Situation of Physical Education in Poland” in: Uwe Phse & Markus Gerber: International Comparison of Physical Education. Concepts, Problems, Prospects. Meyer & Meyer Sport. Oxford, United Kingom (2005), współautor i redaktor merytoryczny publikacji „Wybrane zachowania zdrowotne Polaków w perspektywie sportu powszechnego i zdrowia”, Fundacja Rozwoju Kultury Fizycznej, Puck (2015).
Jest kierownikiem Katedry Nauk Społecznych, zatrudnionym na stanowisku profesora zwyczajnego w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Jego zainteresowania poznawcze lokują się w socjologii, zaś w sposób szczegółowy w socjologii ogólnej, socjologii kultury, socjologii religii, socjologii kultury fizycznej, socjologii sportu i socjologii turystyki. W swoim dorobku piśmienniczym ma przeszło 400 prac naukowych, w tym ponad 30 monografii zespołowych oraz 8 autorskich, między innymi: Wybrane zagadnienia socjologii sportu (2016), Sport i turystyka w Kościele rzymskokatolickim (2015), Salezjańska koncepcja sportu (2014), Socjologia kultury fizycznej (redakcja naukowa wspólnie ze Zbigniewem Krawczykiem) (2012).
Absolwent wydziału psychologii i komunikacji na Simon Fraser University (Vancouver, Kanada) oraz psychologii sportu i aktywności fizycznej na University of Jyväskylä (Jyväskylä, Finlandia). Obecnie mieszka w rodzinnych Gliwicach i zajmuje się treningiem mentalnym w sporcie i szeroko pojętej kulturze fizycznej. Współpracuje z zawodnikami, trenerami, nauczycielami WF oraz całymi organizacjami sportowymi. Prowadzi szkolenia i warsztaty. Do tego jeszcze pisze autorskiego bloga „Głowa Rządzi”, publikuje w prasie branżowej i tłumaczy książki powiązane z tematyką psychologii w sporcie. Wszystko to robi z wielkim przekonaniem i pasją do psychologii sportu.
(ur. 6 czerwca 1954 w Lublinie),były polski piłkarz i trener piłkarski. Na boisku występował w formacji obronnej. Swoją karierę rozpoczynał w Motorze Lublin. Grał także w Gwardii Warszawa, Śląsku Wrocław i Widzewie Łódź, później również w drużynach włoskich (Hellas Werona, US Cremonese) i amerykańskim Cosmosie. Trzykrotny mistrz Polski (1977 ze Śląskiem, 1981-1982 z Widzewem). W reprezentacji Polski od 1973 do 1986 (91 meczów i 2 gole – to szósty wynik w klasyfikacji); czterokrotnie brał udział w Mistrzostwach Świata w piłce nożnej (1974 – srebrny medal za 3. miejsce), 1978, 1982 – srebrny medal za 3. miejsce i 1986). Do Żmudy należy rekord występów wśród polskich piłkarzy występujących na MŚ – aż 21 gier w czterech kolejnych finałach (do 1998 roku był to 2 wynik po Uwe Seeler z RFN). Zdobył również srebrny medal olimpijski w Montrealu (1976).
Jako trener współpracował z Pawłem Janasem – szefem reprezentacji olimpijskiej, walczącej bez powodzenia o występ na igrzyskach w Sydney (2000), oraz w 2003 rok, gdy ten prowadził już pierwszą drużynę narodową, następnie z selekcjonerem pierwszej reprezentacji Jerzym Engelem (m.in. na Mundialu w Korei i Japonii 2002). Samodzielnie, prowadził polską reprezentację młodzieżową w eliminacjach Młodzieżowych Mistrzostw Europy 2006. Ukończył Akademię Wychowania Fizycznego we Wrocławiu i Międzynarodową Szkołę Trenerską we Włoszech. Z wykształcenia jest nauczycielem wf i trenerem pierwszej klasy piłki nożnej. 20 marca 2009 został trenerem juniorskiej reprezentacji Polski U-16.