Podgląd wydruku ze szczegółami szkolenia

Drukuj

Wolters Kluwer

www.szkolenia.wolterskluwer.pl

: 

Praktyczne aspekty delegowania pracowników. Zmiany w przepisach 2016

W dobie otwartego rynku Europy zatrudnianie pracowników coraz częściej nabiera międzynarodowego charakteru. W związku z tym, wiele firm staje przed koniecznością poradzenia sobie z rozwiązaniem wielu problemów, które pojawiają się w przypadku wysłania pracownika za granicę.

Terminy i miejsce:

Program

8.30-9.00 Rejestracja

9.00-10.30 I część merytoryczna

 

1. Delegowania pracowników do pracy w krajach należących do Unii Europejskiej na podstawie polskich i unijnych przepisów w świetle Dyrektywa 96/71/WE

  • Podstawowe definicje (delegowanie do innego państwa; pracownik delegowany; podstawa delegowania)
  • zasad prawa właściwego dla zobowiązań umownych w stosunkach pracy na podstawie Rozporządzenia PEiR (WE) Nr 593/2008
  • Wybór prawa dla stosunków pracowniczych oraz postępowanie w przypadku niedokonania wyboru
  • Zakres przedmiotowy i podmiotowy Dyrektywy
  • Przepisy krajowe implementujące Dyrektywę
  1. Czasowe delegowanie do innego państwa a zagraniczna podróż służbowa

 

10.30-10.45 Przerwa kawowa

10.45-12.15 II część merytoryczna

  1. Obowiązki spoczywające na pracodawcach delegujących pracowników z Polski do innych państw członkowskich UE,
  • Dobór formy zatrudnienia do rodzaju usługi w przypadku delegowania pracowników za granicę
  • Konstruowanie umowy o pracę z pracownikami wysyłanymi za granicę
  • Świadczenia przysługujące pracownikowi w czasie pobytu za granicą
  • Zasada korzystniejszości i wynikające z niej obowiązki w zakresie czasu pracy, urlopu wypoczynkowego oraz wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika delegowanego
  • Minimalna stawka płacy, w tym skutków wprowadzenia powszechnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia w Niemczech
  • Warunki pracy, jakie należy zapewnić pracownikowi delegowanemu za granicą
  • Zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej

 

  1. Delegowania polskich pracowników do pracy w krajach nienależących do Unii Europejskiej na podstawie obowiązujących przepisów
  • Ustalenie zasad oraz świadczeń wynikających z pracy poza terytorium RP
  • Konsekwencje zmian dokonanych w treści umowy o pracę
  • Wykonywanie pracy przez pracownika w ramach podróży służbowej
  1. Delegowanie cudzoziemców do pracy w Polsce przez podmioty zagraniczne
  • Obowiązki, wymagania i warunki zatrudnienia pracowników wykonujących pracę na terytorium RP skierowanych do pracy na czas określony przez pracodawcę mającego siedzibę w państwie będącym członkiem Unii Europejskiej Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii
  • Obowiązki, wymagania i warunki zatrudnienia pracowników wykonujących pracę na terytorium RP skierowanych do pracy na czas określony przez pracodawcę nie mającego siedziby w państwie będącym członkiem Unii Europejskiej Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii

 

12.15 – 12.45 Lunch

12.45 – 14.15 III część merytoryczna

  1. Podleganie ubezpieczeniom społecznym podczas wykonywania pracy w innym państwie członkowskim UE, EOG i Szwajcarii 
  • Zasada jednego ustawodawstwa w zakresie ubezpieczeń społecznych
  • Zasada ubezpieczenia w kraju wykonywania pracy
  • Wyjątki polegające na delegowaniu pracowników jednocześnie na teren kilku państw UE
  • Wymogi prawne dla wyboru polskiego ustawodawstwa na podstawie art. 12 Rozporządzenia 883/2004/WE dla pracownika delegowanego,
  • Pułapki zawarte w art. 12 Rozporządzenia 883/2004/WE (zastąpienie, znacząca część działalności w państwie oddelegowania, obroty krajowe, dopuszczalny okres delegowania)
  • wymogi prawne dla ustalenia polskiego ustawodawstwa na podstawie art. 13 Rozporządzenia 883/2004/WE  dla osoby, która pracuje w dwóch lub więcej państwach członkowskich,
  • Pułapki zawarte w art. 13 Rozporządzenia 883/2004/WE  (dowody potwierdzające pracę w dwóch lub więcej państwach członkowskich, praca marginalna, niezawiniona niemożliwość faktycznego wykonania pracy w drugim państwie członkowskim)
  • Zbieg tytułów ubezpieczenia społecznego osób wykonujących pracę najemną na zmianę na rzecz jednego lub więcej przedsiębiorstw w dwóch lub więcej państwach członkowskich
  • Różnice oraz podobieństwa pomiędzy art. 12 i art. 13 - porównanie zalet i wad
  1. Zasady uzyskiwania zaświadczenia A1 o ustawodawstwie dotyczącym zabezpieczenia społecznego mającym zastosowanie do osoby uprawnionej - postępowanie administracyjne i sądowe w sprawach o wydanie zaświadczenia A1

 

14.15-14.30 Przerwa kawowa

14.30-15.00 – IV część merytoryczna

  1. Kontrola dotycząca pracowników delegowanych
  • Mechanizmy kontroli w państwie wysyłającym i goszczącym
  • Zakres kontroli pracodawców przez organy kontrolne na terenie państwa, do którego zostali delegowani pracownicy
  • Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy  - środki prawne i kary

Prelegenci

Małgorzata Skibińska

Specjalista z zakresu prawa pracy, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Ukończyła Studia Master of Business Administration, walidowane przez RSM Erasmus University oraz studia podyplomowe z zakresu Ubezpieczeń Społecznych oraz Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Posiada ponad 10 letnie doświadczenie w zakresie zarządzania zespołami pracowników, w tym ponad 7 lat doświadczenia w zakresie prawa pracy. W latach 2003-2009 pełniła funkcję dyrektora personalnego w firmie ubezpieczeniowej. Uczestniczyła w realizacji projektów związanych z wdrażaniem systemu ocen pracowniczych, doskonaleniem sytemu wynagrodzeń w tym motywacyjnych systemów wynagrodzeń oraz tworzeniem pracowniczego programu emerytalnego. Poza szeroko rozumianym prawem pracy posiada doświadczenie w zakresie współpracy z agencjami pracy tymczasowej, firmami outsourcingowymi oraz firmami szkoleniowymi. Zdobyte doświadczenie pozwala jej na stosowanie przepisów prawa pracy z uwzględnieniem potrzeb biznesowych danego zakładu pracy. Autorka licznych opinii, opracowań oraz regulaminów z zakresu prawa pracy.

Kontakt w sprawie szkolenia:

Drukuj