Bądź na bieżąco
Zapisz się na Newsletter!
Program konferencji |
||
I dzień konferencji – 6 czerwca 2016 r. |
||
12.00 |
rejestracja uczestników konferencji |
|
12.00 |
lunch |
|
13.00 |
Otwarcie Konferencji |
|
13.20 |
Wprowadzenie |
|
I sesja, część I: Rola planowania wieloletniego w zarządzaniu finansami prowadzenie sesji: prof.zw. dr hab. Małgorzata Słodowa-Hełpa, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu |
||
14.20 |
Wieloletnie planowanie budżetowe w podsektorze rządowym i samorządowym |
|
14.40 |
Wieloletnia prognoza finansowa – narzędzie administracyjne czy zarządcze |
|
15.00 |
Standardy i reguły w finansowym zarządzaniu wieloletnim |
|
15.20 |
Finansowanie projektów samorządowych poprzez emisję obligacji przychodowych |
|
15.50 |
przerwa kawowa |
|
I sesja, część II: Rola planowania wieloletniego w zarządzaniu finansami prowadzenie sesji prof. nadzw. dr hab. Marek Dylewski, |
||
16.20 |
Czy ma sens prawna regulacja w zakresie wieloletniej prognozy finansowej? |
|
16.40 |
Dylematy wieloletniej prognozy finansowej – praktyka
|
|
Panel dyskusyjny prowadzenie prof. Marek Dylewski, |
||
17.00 |
prof.zw. dr hab. Joanna Salachna, Uniwersytet w Białymstoku |
|
|
dr Elżbieta Stolorz-Krzisz, Skarbnik Województwa Śląskiego |
|
|
Dylematy wieloletniej prognozy finansowej – teoria |
|
|
Wieloletnia prognoza finansowa a budżet – pożądane kierunki ewolucji i zmian |
|
|
Wieloletnia prognoza finansowa a budżet – pożądane kierunki ewolucji i zmian |
|
Wieloletnia prognoza finansowa w ocenie organu nadzoru |
||
17.30 |
Dyskusja |
|
18.20 |
Podsumowanie |
|
II dzień konferencji – 7 czerwca 2016 r. |
||
II sesja: Instrumenty zarządzania finansami w długim okresie prowadzenie sesji: prof. zw. dr hab. Mirosław Stec, |
||
9.00 |
Parametryzacja a realność planowania wieloletniego w teorii a doświadczenia praktyczne |
|
9.20 |
Modele wspomagające wieloletnie planowanie finansowe |
|
9.40 |
System BeSTi@ - Możliwości wykorzystania w zakresie sporządzania i badania WPF |
|
10.00 |
Wskaźniki finansowe JST na bazie WPF - nowa funkcjonalność na platformie BeSTi@ |
|
10.20 |
przerwa kawowa |
|
10.40 |
Instrumenty i narzędzia zarządzania długiem – ocena spójności z WPF |
|
11.00 |
Planowanie przedsięwzięć inwestycyjnych a WPF |
|
11.20 |
Wpływ sytuacji demograficznej na planowanie wieloletnie |
|
11.40 |
Dyskusja |
|
12.10 |
Podsumowanie konferencji |
|
12.30 |
Lunch |
Konferencja Finansów Komunalnych to coroczne wydarzenie organizowane przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych, Wolters Kluwer oraz Finanse Komunalne – miesięcznik Regionalnych Izb Obrachunkowych, w trakcie którego samorządowcy - prezydenci, wójtowie, burmistrzowie, skarbnicy, dyrektorzy wydziałów finansowych i budżetowych, przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych i naukowcy dyskutują na temat ustroju i finansów samorządowych.
Tematyka konferencji współgra z najbardziej ważkimi problemami, z jakimi borykają się jednostki samorządu terytorialnego, a świadczą o tym problemy dyskutowane na kolejnych jej edycjach:
Cykliczność tej konferencji udowadnia, że została ona doceniona przez naszych gości i stała się jednym z ważniejszych wydarzeń poświęconych finansom komunalnym w Polsce. Dorobek poszczególnych edycji konferencji jest publikowany w kolejnych numerach „Finansów Komunalnych”, w których obok wystąpień i referatów publikowane są także obszerne fragmenty zazwyczaj burzliwych dyskusji.
Przedmiotem tegorocznej, VIII już edycji konferencji, będzie dyskusja nad instrumentami planowania wieloletniego w finansach samorządowych, a poszczególne referaty wygłaszać będą zarówno przedstawiciele środowiska skarbników jednostek samorządu terytorialnego, uczelni wyższych, jak i regionalnych izb obrachunkowych. Konferencja wpisuje się w debatę nad funkcjonowaniem samorządu terytorialnego i nakierowana będzie nie tylko na konkretne problemy, ale przede wszystkim na poszukiwanie sposobów ich rozwiązania poprzez wskazanie dobrych praktyk czy sygnalizowanie koniecznych zmian w prawie.
Temat tegorocznej konferencji podejmuje jeden z istotnych i aktualnych dla samorządu lokalnego problemów i tym samym wpisuje się w założenia Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętego Uchwałą Nr 14/2016 z dnia 16 lutego 2016 r. przez Radę Ministrów. Zagadnienia te dotyczą piątej pułapki rozwojowej jaką jest słabość instytucji oraz piątego filaru nowego modelu rozwoju: rozwoju społecznego i regionalnego.
Konferencja wpisując się w debatę nad rolą samorządów nakierowana będzie nie tylko na konkretne problemy, ale przede wszystkim na poszukiwanie sposobów ich rozwiązania poprzez wskazywanie dobrych praktyk czy sygnalizowanie koniecznych zmian w prawie. Konferencja będzie zatem znakomitą płaszczyzną do podjęcia trójstronnej dyskusji o aktualnej kondycji samorządów i wymiany doświadczeń między samorządowcami, przedstawicielami nauki i organami nadzoru.
Sekretarz merytoryczny konferencji: Tadeusz Dobek, Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy
Uniwersytet Warszawski
Dyrektor Departamentu Studiów Makroekonomicznych i Finansów GUS.
W Departamencie prowadzone są badania statystyczne w obszarze wybranych segmentów rynku finansowego, szeregu zagadnień makroekonomicznych jak cykl koniunkturalny, struktura wzrostu gospodarczego regionalna dekompozycja PKB oraz finansów publicznych.
Abstrakt
W prezentacji poruszone zostanie zagadnienie wpływu zmian demograficznych na sytuację finansów jednostek samorządu terytorialnego (JST). Przedstawione zostaną założenia i wyniki prac Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie prognozy ludności na lata 2014 – 2050 oraz prognozy dla powiatów i miast na prawach powiatów oraz podregionów w tym horyzoncie czasowym, zwłaszcza aspekty mające istotne znaczenie dla finansów JST.
W drugiej części przedyskutowane zostaną wybrane aspekty metod prognostycznych mających zastosowanie przy przygotowywaniu przez JST wieloletnich prognoz finansowych, dla których to aspektów właściwe jest uwzględnienie zagadnień demograficznych.
Polska Akademia Nauk, Instytut Badań Systemowych
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, były członek Regionalnej Komisji Orzekającej w Katowicach
Skarbnik Miasta Stołecznego Warszawy
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju
Ekspert ZMP i ZPP w dziedzinie finansów samorządu terytorialnego, wykorzystania informacji przestrzennej (GIS) oraz informatyzacji administracji publicznej.
W latach 1968-2012 pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Łódzkiego, 1999-2011 organizator i kierownik Regionalnej Pracowni GIS w UŁ, 1988 - 1990 oraz 2013 - 2016 Pełnomocnik Rektora UŁ ds. Informatyzacji.
1990-1998 prezydent Zgierza i wiceprezes Związku Miast Polskich, w tym okresie także m.in.współprzewodniczący Zespołu ds. Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRziST), Przewodniczący Rady Regionalnej Województwa Łódzkiego. Po roku 1998 m.in. Prezes Fundacji Skarbu Państwa Agencja Rozwoju Komunalnego, Doradca Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, dyrektor Wydziału Informatyki UMŁ i pełnomocnik Prezydenta Łodzi ds. Informatyzacji Miasta oraz Standardów ISO, realizator wielu projektów z dziedziny ICT.
Obecnie: od 2003 współprzewodniczący ze strony samorządowej Zespołu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ds. Społeczeństwa Informacyjnego, ekspert ZMP w zespole ds. Finansów Publicznych KWRziST, od 2005 przedstawiciel organizacji samorządowych w Radzie Informatyzacji przy MSWiA, później Radzie Cyfryzacji przy MAiC i MC, od 2013 przedstawiciel organizacji samorządowych w Komitecie Rady Ministrów ds. Cyfryzacji
Odznaczony w 2009 r. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za działalność samorządową w latach 1990-2009
Skarbnik Województwa Zachodniopomorskiego
Uniwersytet Szczeciński
Absolwent Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizował się w ekonometrii i statystyce pod kierunkiem
Od samego początku kariery zawodowej związany z sektorem finansów publicznych zajmując stanowiska w komórkach finansowych najpierw Kuratorium Oświaty i Wychowania w Łodzi, następnie w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim.
Od 1993 r. pracownik Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Pełni także funkcję członka Regionalnej Komisji Orzekającej przy RIO w Łodzi.
Od 1999 r. na podstawie upoważnienia Krajowej Rady RIO współpracuje z Ministerstwem Finansów przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych obsługujących sprawozdawczość budżetową, a od 2006 r. pełni funkcję zastępcy przewodniczącego Zespołu ds. eksploatacji systemu BeSTi@ (powołanego porozumieniem MF-KR RIO).
Autor kilku publikacji, które ukazały się m.in. w „Finansach Komunalnych” (także dotyczących analiz sytuacji finansowej JST)
Współautor Sprawozdania Krajowej Rady RIO z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w części poświęconej analizie sytuacji finansowej JST w świetle spełnienia relacji ustawowych (art. 242-244) oraz wpływu zadłużenia SP ZOZ na sytuację finansową JST.
Współautor kilku opracowań KR RIO poświęconych wyłącznie tematyce monitorowania sytuacji JST i identyfikacji zagrożeń wynikających z wdrażania indywidualnego limitu spłat zadłużenia (art. 243).
Współautor „Metodyki opracowania wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego” zawierającej m.in. wzorzec wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, a także – z racji pełnionej funkcji w Zespole ds. eksploatacji systemu BeSTi@ - wzorów wieloletnich prognoz finansowych zawartych w projektach rozporządzeń Ministra Finansów.
Autor modeli statystycznych oraz twórca rozwiązań informatycznych używanych w systemie BeSTi@ przez Regionalne Izby Obrachunkowe, a także przez jednostki samorządu terytorialnego - w szczególności przy analizach wieloletnich prognoz finansowych.
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
skarbnik UM Katowice, przewodnicząca Komisji Skarbników Unii Metropolii Polskich
Dr. nauk ekonomicznych.
Zastępca Skarbnika m.st. Warszawy
Od przeszło dwudziestu lat zaangażowany w zagadnienia związane z finansowaniem dłużnym i zarządzaniem długiem sektora finansów publicznych; w latach 1994-2005 w Ministerstwie Finansów, jako dyr. Departamentu Długu Publicznego, później od 2007r., jako Zastępca Skarbnika i Dyr. Biura Polityki Długu i Zarządzania Płynnością Urzędu m.st. Warszawy. Zakres doświadczeń zawodowych ulegał stopniowej ewolucji od tematyki finansowej zarządzania w handlu zagranicznym (Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, Biuro Radcy Handlowego RP w Holandii) po zagadnienia inwestycji w sektorze private equity (Bankowe Towarzystwo Kapitałowe). Autor przeszło 40 publikacji, głównie w prasie fachowej.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy, Członek Kolegium
Wykładowca Katerdy Finansów Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Skarbnik Województwa Śląskiego
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
doradca Prezesa NIK
prof. dr hab. nauk prawnych; pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku; członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku; specjalizuje się w problematyce prawa finansów publicznych, a w szczególności finansów samorządu terytorialnego; autorka lub współautorka ponad 100 publikacji z zakresu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, w tym komentarza do ustawy o finansach publicznych.
Profesor zwyczajny doktor habilitowany nauk prawnych, zawodowo związany z Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedrą Prawa Gospodarczego Prywatnego oraz Katedrą Prawa Samorządu Terytorialnego (jako jej kierownik); specjalizuje się w prawie gospodarczym prywatnym, prawie transportowym i prawie handlowym; autor kilkudziesięciu publikacji, w tym kilku podręczników z zakresu prawa handlowego i prawa gospodarczego prywatnego.
Skarbnik Koronowa
Uniwersytet w Białymstoku
Przewodnicząca Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych
DNB Bank Polska S.A.
"Finanse Komunalne" - miesięcznik Regionalnych Izb Obrachunkowych jest wydawany od maja 1994 roku. W stałych działach omawiane są problemy praktyczne i teoretyczne działalności budżetowo-finansowej gmin oraz funkcjonowania Regionalnych Izb Obrachunkowych (RIO).
Oferta "Finansów Komunalnych" jest skierowana w równym stopniu do profesjonalistów o zaawansowanej wiedzy z zakresu działalności finansowej jednostek samorządu terytorialnego jak również do osób chcących poznać podstawy funkcjonowania samorządów w sferze finansów publicznych.
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) działa na podstawie art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (od 1998 r.). W jej skład wchodzą prezesi regionalnych izb obrachunkowych oraz po jednym reprezentancie kolegium każdej izby (32 osoby). Ustawodawca, w ust. 1 art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zadania KR RIO określił następująco:
reprezentowanie izb wobec naczelnych i centralnych organów państwa,
przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej wniosków dotyczących zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową,
przedkładanie właściwemu dysponentowi części budżetowej wniosków do projektu budżetu państwa w części obejmującej izby,
upowszechnianie dorobku i doświadczeń izb,
uzgadnianie planów i programów szkoleń pracowników izb,
koordynowanie planów i programów kontroli,
przedkładanie corocznie Sejmowi i Senatowi RP w terminie do 30 czerwca sprawozdań z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego.
Pracami Rady kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz przewodniczący, wybierany na dwuletnie kadencje spośród jej członków. Jego zastępcy wybierani są według tych samych zasad. Swoje zadania ustawowe Krajowa Rada realizuje w oparciu o regulamin, zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów.
Unia Metropolii Polskich powstała w 1990 r. wg projektu Instytutu Miasta pt. „Tyle państwa ile miasta”, z inicjatywy prezydenta m. st. Warszawy, aby realizować partnerstwo stolicy Rzeczypospolitej z innymi głównymi miastami Polski, w celu umocnienia pozycji naszego kraju w Europie i w świecie.
Od 1993 r. UMP ma formę fundacji. Jej Radę stanowią prezydenci 12 centralnych miast metropolii polskich. Rada wybiera sześcioosobowy Zarząd z prezesem, skarbnikiem i sekretarzem. W UMP współdziałają prezydenci, wiceprezydenci, sekretarze, skarbnicy, dyrektorzy wydziałów i eksperci z miast: Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Warszawy i Wrocławia. Przewodniczącym Rady UMP jest Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, natomiast Prezesem Zarządu UMP jest Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz.
Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej - jest dobrowolnym stowarzyszeniem województw, który powstał 9 września 2002 roku w Warszawie, kiedy to przewodniczący sejmików i marszałkowie województw zaakceptowali jego Statut (oraz zgłosili akces poparty uchwałami sejmików o przystąpieniu do stowarzyszenia).
Celami ZWRP są: wspieranie idei samorządu terytorialnego, obrona wspólnych interesów województw, a także dążenie do społeczno-gospodarczego rozwoju polskich województw. Związek może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania oraz podejmować współpracę z innymi organizacjami jednostek samorządu terytorialnego w kraju i zagranicą.
Do zadań Rady Programowej Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej należy: podejmowanie inicjatyw w celu decentralizacji uprawnień, w tym finansów na rzecz samorządów i ich efektywnego wykorzystania dla rozwoju regionów – zgodnie z zasadą pomocniczości, inicjowanie działań, opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych, dotyczących samorządu terytorialnego, inspirowanie społeczności regionalnych, organizacji pozarządowych i pożytku publicznego do podejmowania wspólnych, obywatelskich inicjatyw, mających wpływ na rozwój województw, inspirowanie środowisk biznesu, nauki, techniki, twórców oraz animatorów kultury do podejmowania wspólnych inicjatyw służących społeczno-gospodarczemu rozwojowi województw – np. Regionalnych oraz krajowych Giełd Innowacji i Twórczości, promowanie działalności Związku Województw RP w mediach. Rada Programowa składa się z marszałków województw wchodzących w skład Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej. Członkiem Rady Programowej z Województwa Zachodniopomorskiego jest Marszałek - Olgierd Geblewicz.
Serwis Administracyjno-Samorządowy jest poradnikiem prawnym wydawanym od 1996 r, skierowanym do gmin, powiatów, województw oraz do administracji państwowej. Głównymi odbiorcami miesięcznika są urzędy miast i gmin, rady miast i gmin, starostwa powiatowe, sejmiki samorządowe, ministerstwa i urzędy państwowe. Na bazie poradnika od kilku lat funkcjonuje portal prawny www.doradcasamorzadu.pl z bogatym archiwum praktycznych porad samorządowych.
DNB Bank Polska jest obecny w Polsce od 2002 r i specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych, wykorzystując w tym celu szczególne kompetencje i doświadczenie branżowe Grupy DNB - największej norweskiej grupy finansowej w Norwegii. Jest ona pozytywnie oceniana przez największe i najbardziej renomowane agencje ratingowe (A+ wg Standard&Poor’s oraz Aa2 wg Moody’s). Grupa DNB posiada przedstawicielstwa w najważniejszych centrach finansowych świata (np. w Londynie, Nowym Jorku czy Singapurze), a jej akcje notowane są na giełdzie w Londynie i Oslo. DNB w Norwegii jest wiodącym bankiem obsługującym tamtejszy Sektor Publiczny.
DNB Bank Polska jako specjalistyczny bank korporacyjny obsługuje duże podmioty w następujących branżach: sektor publiczny oraz organizacje non profit, energetyka i paliwa, TMT (Telekomunikacja, Media, Technologie), przemysł wytwórczy, motoryzacyjny oraz handel.
DNB Bank Polska jest jednym z pionierów w sektorze usług finansowych adresowanych do Jednostek Samorządu Terytorialnego.
W celu zapewnienia samorządom oraz jednostkom im podległym (m. in. SP ZOZ) jak najkorzystniejszego dostępu do różnych form wsparcia finansowego, DNB Bank Polska nieustannie rozwija swoją ofertę produktową skierowaną do Sektora Publicznego.
Transport:
W dniu 6 czerwca br. autokar podstawiony zostanie w Warszawie na parking pod Pałacem Kultury i Nauki (od strony Alei Jerozolimskich, kina Kinoteka) o godz. 10:00. Odjazd autokaru o godz. 10:30.
W dniu 7 czerwca br. odjazd autokaru z Hotelu o godz. 13:30.
Uwaga! Rabaty z tytułu zgłoszenia do 31 maja 2016 r.
Koszt udziału
Udział z noclegiem z miejscem w pokoju 1-osobowym |
Udział z noclegiem w pokoju 2-osobowym |
Nocleg osoby towarzyszącej bez udziału w konferencji |
□ 1240 zł netto + VAT
|
□ 1100 zł netto + VAT
|
□ 650 zł netto + VAT |
Powyższy koszt obejmuje: udział w konferencji, drukowane materiały zawierające omówienie wykładów, zaświadczenie udziału, pobyt wg wybranej opcji, pełne wyżywienie (2 x obiad, uroczysta kolacja, serwis kawowy), atrakcje wieczoru, bezpłatny przejazd autokarem na trasie Warszawa – Hotel OSSA (dn. 6.06.2016 r.) i Hotel OSSA - Warszawa (dn. 7.06.2016 r.).
W przypadku finansowania udziału w konferencji w min. 70% ze środków publicznych obowiązuje zwolniona stawka podatku VAT (na podstawie pisemnego oświadczenia).
Szanowni Państwo,
Istnieje możliwość wykupienia noclegu w pokoju 1 osobowym lub noclegu dla osoby towarzyszczącej bez udziału w konferencji.
Jeśli są Państwo zainteresowani taką opcją noclegu prosimy o kontakt z organizatorem konferencji Panią Małgorzatą Libudą.
Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest przesłanie wypełnionej karty zgłoszenia. Regulamin uczestnictwa znajduje się na stronie http://szkolenia.wolterskluwer.pl/ Na tydzień przed konferencją zostanie wysłane na podany w zgłoszeniu e-mail potwierdzenie uczestnictwa w konferencji wraz z informacjami organizacyjnymi.
O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona. Koszt udziału jest płatny na konto Wolters Kluwer, faktury będą wystawione po konferencji.
Rezygnacja z udziału po 4 maja 2016 r. lub nieobecność na konferencji powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Wolters Kluwer. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Hotel OSSA **** Congress & SPA
96-200 Rawa Mazowiecka
Miejscowość : Ossa 1
Masz pytania? Zadzwoń lub napisz!
Ogólna infolinia: 801 04 45 45
Szkolenia:
PL-szkolenia@wolterskluwer.com
Szkolenia Progman:
szkolenia.progman@wolterskluwer.pl
Szkolenia Kancelaria Notarialna:
PL-szkolenia.zam@wolterskluwer.com