Bądź na bieżąco
Zapisz się na Newsletter!
Konferencja „Sport w szkole”
Warszawa, Centrum Olimpijskie, 3.06.2016
Godzina |
Program |
9:45-10:00 |
Rozpoczęcie konferencji i przywitanie uczestników |
10:00-10:40 |
Społeczno-kulturowe przyczyny renesansu uczestnictwa Polaków w sporcie Prof. dr hab. Zbigniew Dziubiński (AWF w Warszawie) Obserwując zmiany życia ponowoczesnego społeczeństwa polskiego oraz wyostrzając wzrok na kwestie dotyczące jego udziału w sporcie powszechnym, dochodzimy do przekonania, że mamy do czynienia z renesansem udziału w tej sferze kultury. Taki stan rzeczy nie tylko potwierdzają codzienne obserwacje (jeżdżących na rowerach, biegających w parkach i ulicami miast, uczestniczących w imprezach biegowych itp.), ale także wyniki badań empirycznych prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny oraz Centrum Badania Opinii Społecznej. Z outsidera staliśmy się społeczeństwem aktywnym, lokującym się środku społeczeństw europejskich pod względem uczestnictwa w sporcie. Jaka jest zatem przyczyna wspomnianego renesansu i jakie czynniki czy zmienne spowodowały, że staliśmy się społeczeństwem aktywnym, bardzo podobnym do innych (stawianych jako wzór) społeczeństw europejskich? Kwestia ta jest na tyle ważna poznawczo (naukowo) i doniosła społecznie (aplikacyjnie), że warto ją opisywać i dążyć do ustalenia społeczno-kulturowych prawidłowości tego fenomenu.
|
10:40-11:05 |
Stosunek do sportu polskich gimnazjalistów – wyniki badań socjologicznych i efekty programu „Kumulacja Aktywności” – Ewa Gwiazda koordynator programów sportowych w Fundacji LOTTO Milion Marzeń, Paweł Najdek – polski olimpijczyk w podnoszeniu ciężarów, prowadzący zajęcia sportowe dla gimnazjalistów w ramach programu Kumulacja Aktywności |
11:05– 11:20 |
Przerwa kawowa |
11:20-12:05 |
Aktywność fizyczna i rozwój intelektualny idą ze sobą w parze - Grzegorz Więcław Przekonanie, że można być albo mądrym albo sprawnym – albo kujonem, albo mięśniakiem – powoli odchodzi do lamusa. Sprawność fizyczna i intelektualna idą ze sobą w parze, co potwierdzają liczne badania naukowe. Na przykład wyniki badań amerykańskich naukowców z laboratorium neurokogniwistyki w Narodowym Instytucie Badań nad Procesami Starzenia się wykazują, że ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na procesy poznawcze. Wyniki są już widoczne po kilku tygodniach regularnych ćwiczeń aerobowych (np. bieganie albo jazda na rowerze). Na przykład zwiększa się ilość neuronów gotowych do przekazywania informacji oraz enzymów wpływających na metabolizm poszczególnych komórek. Dzięki skumulowaniu zasobów neuronowych poprawia się jakość uczenia się nowych umiejętności, przyswajania wiedzy i funkcjonowania pamięci. To stymulacja mięśni rozpoczyna cały szereg procesów na poziomie komórkowym i molekularnym, które prowadzą do usprawnienia nie tylko samego mięśnia, ale także intelektu. Rzeczywiście - uczniowie aktywni fizycznie, lepiej i chętniej przykładają się do innych obowiązków szkolnych, a także uzyskują lepsze oceny i ogólną satysfakcję z uczenia się. Jak można to wykorzystać we współczesnej szkole?
|
12:05-12:30 |
Jak Ferrero zachęca dzieci do regularnego uprawiania sportu - Sebastian Świderski (ambasador programu Kinder+Sport) W Polsce – podobnie jak w innych krajach – dzieci i młodzież zapominają o radości, która jest związana z uprawianiem sportu i wspólnym spędzaniem czasu. W ramach programu „Kinder+Sport” Ferrero chce zmienić to podejście z wykorzystaniem siatkówki, pływania i żeglarstwa. „Kinder+Sport siatkówka” to całoroczny program, który tylko w 2015 r. zaktywizował 41 156 dzieci w wieku 11-13 lat do regularnego uprawiana sportu. Projekt pod patronatem Ministerstwa Edukacji, jest wspierany także przez Polski Związek Piłki Siatkowej oraz idoli młodzieży siatkarskiej - Sebastiana Świderskiego i Piotra Gruszkę. Z kolei celem żeglarskiego projektu „Kinder+Sport” jest m. in. propagowanie aktywności fizycznej oraz krzewienie zasad bezpiecznego spędzania czasu nad wodą i na wodzie. W 7 edycjach „Programu Edukacji Morskiej” w rejsy po Bałtyku wypłynęło ponad 18 000 gimnazjalistów. Każdego dnia na wodę wypływa około 60 uczniów. Patronami projektu są Ministerstwo Edukacji i Ministerstwo Środowiska a inspiracją dla młodzieży jest Mateusz Kusznierewicz. Natomiast w ramach trzeciej platformy „Kinder+Sport pływanie” na ponad 250 basenach w całej Polsce Ferrero wspiera zarówno trenerów pływackich, umożliwiając im doskonalenie metod szkoleń i treningów, jak i same dzieci. Do tej pory zestawy pływackie otrzymało 40 000 adeptów pływania |
12:30 -12:45 |
Przerwa kawowa |
12:45-13:25 |
Ocena sprawności fizycznej uczniów – zbytek czy obowiązek szkoły? - Dr Janusz Dobosz (AWF w Warszawie) Wystąpienie będzie próbą uzasadnienia obowiązku oceniania w szkolnym wychowaniu fizycznym sprawności fizycznej uczniów. Zostaną przedstawione tak prawne jak i pedagogiczne przesłanki wskazujące na potrzebę pomiaru i oceny sprawności fizycznej chłopców i dziewcząt w szkołach. Przedstawiony zostanie proces dokonywania pomiarów i metodyka oceniania sprawności. |
13:25-13:30 | Akustyka wnętrz w budynkach szkolnych Mikołaj Jarosz (specjalista w zagadnieniach akustyki wnętrz w obiektach oświatowych i sportowych) |
13:30 – 13:50 |
Rola sportu w wychowaniu dzieci i młodzieży Władysław Żmuda (były polski piłkarz i trener piłkarski) Wszyscy czujemy się lepiej, gdy jesteśmy zdrowi, fizycznie sprawni i wysportowani, a gdy sprawność ciała nas zawodzi, popadamy w przygnębienie i pesymizm. Nikogo chyba nie trzeba dzisiaj przekonywać, jak ważną rolę spełnia sport w codziennym życiu człowieka i jak ogromny wpływ ma na kształtowanie postawy i sprawności fizycznej młodych ludzi oraz na „rzeźbienie” ich osobowości i tożsamości. |
13:50- 14:30 |
Kultura fizyczna jako obszar edukacji inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych Prof. dr hab. Tadeusz Maszczak (AWF w Warszawie)
Utrwalanie godnej postawy wobec niepełnosprawności i własnego zdrowia wiąże się nierozerwalnie z pełnym i twórczym uczestnictwem w różnych formach aktywności fizycznej. Skuteczność oddziaływań rehabilitacyjnych w pracy z osobami niepełnosprawnymi zależy w znacznym stopniu od nauczyciela jako centralnej postaci w procesie wychowania. Pomnażanie szans życiowych niepełnosprawnych poprzez różne formy aktywności fizycznej wymaga również zintegrowanych oddziaływań różnych kręgów wychowawczych, a zwłaszcza rodziny i szkoły. Finalnym efektem tak rozumianej działalności sportowo-rekreacyjnej powinno być wytworzenie u wychowanków afirmatywnej postawy wobec własnego zdrowia i własnej sprawności fizycznej oraz umiejętności przekazywania tych wartości innym. Mając na uwadze niektóre uzdolnienia i osiągnięcia osób niepełnosprawnych oraz przesłanie Marii Grzegorzewskiej, iż niepełnosprawność nie umniejsza wartości i godności człowieka, możemy mówić o kulturze fizycznej jako ważnym ogniwie w procesie edukacji inkluzyjnej osób niepełnosprawnych. |
14:30 |
Zakończenie merytorycznej części konferencji |
14:30 – 15:15 |
Dla chętnych osób możliwość zwiedzania Muzeum Sportu i Turystyki |
Masz pytania? Zadzwoń lub napisz!
Ogólna infolinia: 801 04 45 45
Szkolenia:
PL-szkolenia@wolterskluwer.com
Szkolenia Progman:
szkolenia.progman@wolterskluwer.pl
Szkolenia Kancelaria Notarialna:
PL-szkolenia.zam@wolterskluwer.com