Bądź na bieżąco
Zapisz się na Newsletter!
Program ramowy VIII Europejskiej Konferencji Dyrektorów Przedszkoli:
Przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej - Aleksander Tynelski - Naczelnik Wydziału Edukacji Przedszkolnej poprowadzi wystąpienie zatytułowane
"Placówki przedszkolne w nowych uwarunkowaniach prawnych i finansowych" obejmujące następujące zagadnienia:
Coaching nowym narzędziem w pracy dyrektora przedszkola
Coaching jest nie tylko modnym, ale również jednym z najbardziej skutecznych narzędzi pomocy dyrektorowi w zarządzaniu zespołem.
Na pytania: na czym polega coaching, kiedy warto go stosować i jakie korzyści można dzięki niemu osiągnąć odpowie Katarzyna Szczepkowska – wieloletnia dyrektorka przedszkola, coach i ekspert szkoleniowy, autorka artykułów z zakresu zarządzania oświatą, budowania zespołów, współpracy i rozwoju zawodowego.
Ewaluacja zewnętrzna przedszkola – jak się do niej przygotować?
W jaki sposób dyrektor przedszkola powinien przygotować się do ewaluacji zewnętrznej? Które obszary są najważniejsze? Jakie narzędzia sprawdzą się w placówkach przedszkolnych?
Ekspertem w tej dziedzinie jest Beata Ciężka – edukator programów i projektów UE, autorka szkoleń i wykładowczyni na studiach podyplomowych z zakresu ewaluacji.
Autorka w swojej prezentacji przedstawia założenia i model ewaluacji zewnętrznej w szczególności skupiając się na realizacji ewaluacji w przedszkolu.
Ponadto słuchacze dowiedzą się jak przygotować się do ewaluacji zewnętrznej w przedszkolu; jak przygotować grono pedagogiczne; jak zorganizować proces ewaluacji w placówce, by jak najmniej ingerował w codzienną pracę oraz jak wspomóc wizytatorów w ich pracy.
Wspólna ewaluacja wewnętrzna - razem lepiej
Ewaluacja wewnętrzna, zwłaszcza analiza wyników badań oraz sformułowanie wniosków i rekomendacji wymaga „spojrzenia z innej perspektywy” na to, co na co dzień dzieje się w przedszkolu. Przeprowadzenie tej ewaluacji wspólnie z innymi placówkami może być dobrym rozwiązaniem problemu.
Prezentacja przedstawia przykład dobrej praktyki przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej, propozycje pewnych rozwiązań praktycznych, które pozwalają udoskonalić zarówno ten proces, jak i w znaczący sposób wpłynąć na rozwój uczestniczących w nim nauczycielek, dyrektorek i przedszkoli.
Wykorzystano tu przykład wspólnej ewaluacji wewnętrznej prowadzonej przez cztery przedszkola, jednoczące siły dla zbadania jednego, razem wybranego zagadnienia. Przedstawione zostaną poszczególne etapy przebiegu procesu wspólnej ewaluacji wewnętrznej, niezbędne warunki jej realizacji oraz korzyści z uczestnictwa w przedsięwzięciu.
Przykład współpracy przedszkoli jest dobrym wstępem do organizacji sieci współpracy i samokształcenia, które w ostatnim czasie zostały wprowadzone do systemu doskonalenia nauczycieli, z jednej strony przepisami prawa, z drugiej dzięki realizacji projektu pt. „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym, kompleksowym wspomaganiu szkół”. Zadaniem sieci jest zrzeszanie się kilku lub kilkunastu przedszkoli (szkół) celem rozwiązywania problemu, z którym same nie potrafią sobie poradzić. Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej może być właśnie takim problemem.
Swoją wiedzą i doświadczeniem podzieli się Urszula Szałaj – dyrektorka Publicznego Przedszkola nr 24 „Niezapominajka” w Kędzierzynie-Koźlu, trener w Ośrodku Doskonalenia i Kształcenia Ustawicznego „Partner” w Zabrzu, autorka publikacji adresowanych do dyrektorów przedszkoli.
Sytuacja psychologiczna małego dziecka wobec przyspieszenia cywilizacyjnego
Współczesny świat szybko się zmienia, co jest spowodowane, między innymi, gwałtownym rozwojem techniki. Przyspieszenie cywilizacyjne odbija się na najsłabszym ogniwie ludzkości – dzieciach, które coraz rzadziej mają zaspokajane podstawowe potrzeby psychofizyczne i w konsekwencji nie są przygotowane właściwie do dorosłego życia. W wykładzie poruszone zostaną najważniejsze kwestie dotyczące środowiska dziecka zakłócanego, m.in., przez nadmierną ilość bodźców, wymagań edukacyjnych, ograniczanie spontanicznych zabaw w domu i przedszkolu.
Przykłady rozwiązań zaprezentuje Maria Bielecka – psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie.
Przykłady dobrej praktyki
Metoda projektów badawczych -praktyka pracy w wiejskich punktach przedszkolnych.
Podejście projektowe jest coraz powszechniejsze w edukacji dzieci od najmłodszych lat. Stymuluje rozwój wielu umiejętności i dyspozycji, które trudno osiągnąć, jeśli korzysta się z metod bardziej tradycyjnych. Metodę projektów badawczych z powodzeniem wdraża od lat Fundacja i Instytut Komeńskiego.
Podczas wystąpienia krótko zostaną przedstawione podstawowe informacje na temat metody projektów badawczych. Osią prezentacji będzie przedstawienie doświadczeń punktów przedszkolnych na terenach wiejskich, które pracuję projektami z dziećmi. Pokazane będą przykłady dobrej praktyki oraz przedstawiona refleksja dotycząca, barier, wyzwań i korzyści, jakie niesie wykorzystywanie metody projektów pracy z najmłodszymi dziećmi.
O swoich doświadczeniach w pracy w środowisku wiejskim i pracy metoda projektu opowie Monika Rościszewska –Woźniak – prezes Instytutu Fundacji Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego, trenerka, autorka wielu publikacji z zakresu jakości pracy przedszkoli i zarządzania oświatą, były dyrektor warszawskiego przedszkola i autorka programu przedszkola integracyjnego.
„Klucz do uczenia się” w praktyce przedszkolnej
O doświadczeniach związanych z realizacją programu „Klucz do uczenia się” opowie Barbara Somerla – dyrektor przedszkola w Bieńkowicach w woj. śląskim.
Program ten realizowany był w ramach projektu systemowego doskonalenia pracy nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej prowadzonego przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach w partnerstwie z Wyższą Szkołą Pedagogiczną TWP w Warszawie.
Dyrektorze! Skorzystaj z wyjątkowej możliwości udziału w dwóch różnych wydarzeniach!
09.30 - 09.50 | Rejestracja uczestników |
09.50 - 10.00 | Rozpoczęcie konferencji |
10.00 - 11.20 |
Placówki przedszkole w nowych uwarunkowaniach prawnych i finansowych. |
11.20 - 12.00 |
Sytuacja psychologiczna dziecka wobec przyspieszenia cywilizacyjnego. |
12.00 - 12.10 |
Zmiany w "ustawie rekrutacyjnej" i Karcie Nauczyciela w oparciu o praktyczne narzędzie dyrektora szkoły i przedszkola – Prawo Oświatowe dla szkół i przedszkoli |
12.10 - 12.40 | Przerwa kawowa (lunch) |
12.40 - 13.20 |
Ewaluacja zewnętrzna przedszkola– jak się do niej przygotować? |
13.20 - 14.05 | Wspólna ewaluacja wewnętrzna |
13.20 - 14.05 |
Coaching nowym narzędziem w pracy dyrektora przedszkola |
14.45 - 14.55 | Przerwa kawowa |
14.55 - 15.05 | Prezentacja firmy Progmann |
15.05 - 15.35 |
Metoda projektów badawczych -praktyka pracy w wiejskich punktach przedszkolnych. |
15.35 - 16.05 |
"Klucz do uczenia się" w śląskim przedszkolu |
16.05 - 16.15 | Wystąpienie Przedszkolowo |
16.15 | Zakończenie konferencji |
Masz pytania? Zadzwoń lub napisz!
Ogólna infolinia: 801 04 45 45
Szkolenia:
PL-szkolenia@wolterskluwer.com
Szkolenia Progman:
szkolenia.progman@wolterskluwer.pl
Szkolenia Kancelaria Notarialna:
PL-szkolenia.zam@wolterskluwer.com