Zasady organizowania wspólnej obsługi finansowo-księgowej szkół, przedszkoli i placówek

Zasady organizowania wspólnej obsługi finansowo-księgowej szkół, przedszkoli i placówek
W chwili obecnej nie mamy ustalonego terminu szkolenia,
skontaktuj się z nami aby dopytać kiedy będziemy organizować to szkolenie ponownie

Szczegóły szkolenia

Program

Program

  1. Szkoła, przedszkole i placówka jako ustawowo utworzona jednostka budżetowa - wymogi ustawy o rachunkowości w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostek budżetowych.
  2. Komunikat nr 10 Ministra Finansów z dnia 18 maja 2010 roku w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu, w sprawie niektórych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i jego wpływ na organizowanie rachunkowości oświaty.
  3. Zasady poprowadzenia ksiąg rachunkowych jednostek budżetowych oświaty w siedzibie jednostki i poza nią.
  4. Definicja kompetencji kierownika jednostki w świetle ustawy o rachunkowości - odpowiedzialność i kompetencje kierownika jednostki
  5. Definicja kompetencji pomiotów zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych i świadczeniem usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości
  6. Definicja kompetencji organu prowadzącego w świetle ustawy o systemie oświaty - zadania organu prowadzącego szkołę lub przedszkole
  7. Definicja kompetencji kierownika jednostki w świetle ustawy o systemie oświaty - zadania dyrektora szkoły lub przedszkola
  8. Definicja kompetencji kierownika jednostki w świetle ustawy o finansach publicznych - odpowiedzialność kierownika jednostki
  9. Definicja kompetencji głównego księgowego jednostki budżetowej w świetle ustawy o finansach publicznych - zadania głównego księgowego szkoły
  10. Reżim prawno-finansowy ustawy o finansach publicznych a obowiązek zatrudniania głównego księgowego w jednostkach budżetowych w świetle wystąpień nadzorczych wojewodów i orzecznictwa sądów administracyjnych a odmiennych interpretacji.
  11. Wyjaśnienie dlaczego ustawa o systemie oświaty nie stanowi "lex specjalis" w stosunku do ustawy o rachunkowości - typowe błędy w zakresie wspólnej obsługi księgowej oświaty.
  12. Zasady organizowania i prowadzenia wspólnej obsługi księgowej jednostek budżetowych oświaty w biurach obsługi lub w zespołach obsługi szkół, przedszkoli i placówek w świetle zasad techniki prawodawczej - wyjaśnienie rozwiązania kompromisowego na rok 2013.
  13. Projekt z 16 stycznia 2013 założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego i jego wpływ na organizowanie wspólnej obsługi oświaty w przyszłości.
  14. Finanse publiczne oświaty - zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych oświaty w roku 2013.
  15. Planowanie budżetowe, wykonywanie budżetu i zmiany planów finansowych jednostek oświaty w roku 2013.
  16. Budżet zadaniowy i obowiązki zakresie sporządzania planu finansowego i ewidencji księgowej w układzie zadań w jednostkach budżetowych oświaty.
  17. Odmienność zasad gospodarowania dochodami własnymi w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oświaty - konta żywieniowe w oświacie.
  18. Ustalanie zasad odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu - zasady podejmowania oraz warunki wejścia w życie uchwał organów stanowiących (prowadzących) ws. odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu, ustalanie jednolitych stawek żywieniowych w świetle orzecznictwa NSA, zaniżanie dochodów wskutek zastosowania błędnych interpretacji i wzorów umów opracowanych przez RIO oraz niezastosowanie art. 60-67ustawy o finansach publicznych w zakresie opłat pobieranych przez przedszkola.
  19. Rozliczanie terminowych i nieterminowych wpłat za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu w świetle art. 60-67 ustawy o finansach publicznych.
  20. Zasady rachunkowości oraz zasady wyceny aktywów i pasywów dla szkół, przedszkoli i placówek w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 19 stycznia 2012 roku zmieniających rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont (…).
  21. Zasady definiowania działalności operacyjnej (podstawowej), działalności pozostałej oraz działalności finansowej i nadzwyczajnej ich powiązanie ze statutem i polityką rachunkowości szkoły, przedszkola, placówki.
  22. Aktywa finansowane z środków rad rodziców i ich związek z przychodami przyszłych okresów.
  23. Zasady ewidencji księgowej kosztów i rozliczeń międzyokresowych kosztów - zwolnienie z obowiązku dokonywania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów wynikających z obowiązku wykonywania przyszłych świadczeń na rzecz pracowników.
  24. Zasady ewidencji księgowej przychodów i kosztów ujmowanych bezpośrednio na zwiększenie lub zmniejszenie konta 800, w tym tzw. centralne zaopatrzenie finansowane przez budżet organu prowadzącego oraz równowartość inwestycji finansowanych z budżetu i z rachunku dochodów własnych oświaty.
  25. Klasyfikacja Środków Trwałych i jej wpływ na ewidencję środków trwałych w roku 2013 -wyjaśnienie dlaczego komputery i monitory nie są wyposażeniem.
  26. Uporządkowanie i wzory księgowań typowych operacji gospodarczych na kontach zespołu 0,1,2,3,4,6,7,8 w roku 2012 - dmienność księgowania darowizn i nieodpłatnie otrzymanych aktywów sfinansowanych przez rodziców od aktywów sfinansowanych przez organy prowadzące, likwidacja pokrycia amortyzacji, likwidacja księgowania należności jako zobowiązań, likwidacja księgowania należności zahipotekowanych na koncie należności długoterminowych, likwidacja księgowania odsetek przypisanych a niewpłaconych na koncie 290, zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności, wprowadzenie nowych kont do księgowania środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi oraz środków europejskich (POKL) i zlecenia płatności oraz odmienność ich księgowania państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oświaty, wprowadzenie nowej definicji sprawozdania finansowego oraz obowiązku eliminowania wzajemnych rozliczeń na przykładzie dożywiania finansowanego przez ośrodki pomocy społecznej, w którym dochodzi do dublowania obrotów, itp..
  27. Odpowiedzi na pytania.

Cele

Cele

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia gospodarki budżetowej szkół, przedszkoli i placówek w roku 2013 oraz zasad organizowania wspólnej obsługi finansowo-księgowej oświaty w urzędach gmin i miast, w starostwach powiatowych, w specjalistycznych biurach lub zespołach obsługi finansowo-księgowej oświaty (ZEAS itp.). Ponadto na szkoleniu omówiony zostanie projekt z 16 stycznia 2013 założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego i jego wpływ na służby finansowo - księgowe obsługujące jednostki budżetowe oświaty.

Prelegenci

Prelegenci

male

Tomasz Wojtania

doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych: w latach 2001-2006 przeprowadzał ok. 100 dni szkoleń rocznie, w latach 2007-2010 przeprowadzał ok. 200 dni szkoleń rocznie. Autor kilkudziesięciu publikacji i setek materiałów szkoleniowych z tematyki dotyczącej finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Pisze dla Rzeczpospolitej i internetowego Biuletynu Finansów Publicznych. Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowego Inspektoratu Weterynarii, Powiatowych i Wojewódzkich UrzędówPracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezj i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji Pośredniczącej oraz beneficjentów środków unijnych. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T.Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie.

Odbiorcy

Odbiorcy

dyrekcja oraz główne księgowe i księgowe szkół, przedszkoli, warsztatów szkolnych i placówek, kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej oświaty, a także wydziałów oświaty i organów prowadzących.

 

Zapytaj o ofertę na szkolenie specjalnie dla twojej firmy (jako szkolenie zamknięte)

Zapytaj o ofertę

Skontaktuj się z nami aby dopytać kiedy będziemy to szkolenie organizować ponownie

Wyślij zapytanie
Kontakt w sprawie szkolenia:

Masz pytania? Zadzwoń lub napisz!

Ogólna infolinia: 801 04 45 45

 

Szkolenia:
PL-szkolenia@wolterskluwer.com

 

Szkolenia Progman:
szkolenia.progman@wolterskluwer.pl

 

Szkolenia Kancelaria Notarialna:
PL-szkolenia.zam@wolterskluwer.com

 

Administratorem Twoich danych osobowych, czyli podmiotem decydującym o celach i sposobach ich przetwarzania, jest Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Przyokopowej 33, 01-208 Warszawa. Informujemy, że podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji zapytania objętego formularzem, a także, że przysługują Ci prawa: dostępu do Twoich danych osobowych, ich zmiany (w tym aktualizacji), wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także pozostałe prawa opisane w Polityce prywatności. Dane osobowe podane przez Ciebie będą przetwarzane przez nas w zgodzie z przepisami prawa, w celu realizacji zapytania, a jeśli udzieliłeś określonych zgód – również na podstawie ww. zgody i w celu w jej treści określonym. Nadto, przysługuje nam prawo przetwarzania Twoich danych na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu jako administratora danych, w celach opisanych w Polityce prywatności, w tym celu wykonywania badań i analiz oraz w celach marketingowych (marketing bezpośredni własnych produktów). Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi informacjami dostępnymi w Polityce prywatności, w tym dot. okresów przechowywania danych i kategorii odbiorców danych. W razie jakichkolwiek pytań jesteśmy do Twojej dyspozycji pod adresem: pl-ochrona.danych@wolterskluwer.com