Program
Dzień pierwszy szkolenia
Część 1 Wprowadzenie do coachingu
- Krótkie wprowadzenie temat, cele zajęć, rezentacja programu, kontrakt-część integracyjna)
- Ćwiczenie wstępne: Mapa myśli- Coaching - tworzenie definicji coachingu
- Wykład i dyskusja na temat: Coaching jako proces i narzędzie
- Prezentacja podsumowująca informacje na temat powyższego zagadnienia (prezentacja, dyskusja, podsumowanie wniosków).
- Ćwiczenie praca indywidualna: Określenie własnego obszaru zawodowego do pracy coachingowej- Koło obszarów zawodowych,
Część 2
Sesje coachingowe i ich elementy
- Ćwiczenie w grupach:- Cel- (widziany przez różne okulary tematyczne : Jakie Elementy? Po co? Kiedy? Jakie rodzaje?)
- Mini wykład/prezentacja- Metoda prawidłowego formułowania celu w coachingu SMART+ EF
- Ćwiczenie w parach: Formułowanie celu z określonego wcześniej obszaru zawodowego
- Omówienie ćwiczenia- refleksje
- Mini wykład/prezentacja - struktury sesji- GROW, GOLD, STORM
- Podsumowanie, informacja zwrotna od uczestników
Dzień drugi szkolenia
Część 1
Elementy coachingowe cd.
- Krótkie wprowadzenie (temat, cele zajęć, prezentacja programu, refleksja z dnia poprzedniego)
- Ćwiczenie w parach z obserwatorem: pytania zachęcające- pytania zniechęcające( określone role do przeprowadzenia ćwiczenia)
- Omówienie ćwiczenia- refleksje w temacie wpływu pytać na zachowanie rozmówcy
- Mini wykład/prezentacja- Rodzaje pytań w coachingu
Część 2
Warsztat praktyczny
- Mini powtórzenie modeli sesji
- Przeprowadzenie sesji coachingowej wg modelu GROW , GOLD lub STORM. W parach ćwiczenie w obje strony.
- Omówienie ćwiczenia- refleksje.
Część 3
Obszary zastosowania coachingu w pracy nauczyciela/dyrektora
- Burza mózgów- W jakich obszarach pracy nauczyciela/dyrektora można zastosować coaching,
- Ćwiczenie indywidualne -Ustalenie planu , etapów dalszego rozwoju w obszarze coachingu
- Podsumowanie całego szkolenia, informacja zwrotna od uczestników.
Poziom II 9-10.05.2013 r.
2 dni szkoleniowe
Dzień pierwszy szkolenia
Część 1
Relacja w coachingu
- Krótkie wprowadzenie (temat, cele zajęć, prezentacja programu, kontrakt-część integracyjna)
- Case - Czy to jest coaching?-(powtórzenie/podsumowanie wiadomości- Praca w grupach)
- Wykład i dyskusja na temat: Znaczenia relacji w coachingu, budowanie zaufania.
- ćwiczenie- Co wpływa na prawidłową relacje w coachingu?-(Praca w grupach-Piramida Ważności)
- Prezentacja podsumowująca informacje na temat powyższego zagadnienia (prezentacja, dyskusja, podsumowanie wniosków).
- Ćwiczenie praca indywidualna/test: Mój styl rozmowy.
Część 2
Poziomy słuchania w
coachingu
- Ćwiczenie indywidualne:- Mapa to nie teren.
- Mini wykład/prezentacja- Poziomy słuchania, słuchanie aktywne i jego elementy
- Ćwiczenie słuchania aktywnego w parach z obserwatorem
- Omówienie ćwiczenia- refleksje
- Mini wykład/prezentacja - struktury sesji- IGROW, RGROW, DROPS
- Podsumowanie, informacja zwrotna od uczestników
Dzień drugi szkolenia
Część 1
Motywacja w coachingu
- Krótkie wprowadzenie (temat, cele zajęć, prezentacja programu, refleksja z dnia poprzedniego)
- Ćwiczenie: Koło równowagi- Praca-Relacje-Ja
- Omówienie ćwiczenia- wybór tematu do części praktycznej
- Mini wykład/prezentacja- Motywacja w coachingu, skalowanie, narzędzie Diament Kartezjański
Część 2
Warsztat praktyczny
- Mini powtórzenie modeli sesji
- Przeprowadzenie sesji coachingowej wg modelu IGROW, RGROW lub Drops z urzyciem narzędzia Diament Kartezjański w parach ćwiczenie w obje strony.
- Omówienie ćwiczenia- refleksje.
Część 3
Zastosowanie narzędzi coachingowych w pracy nauczyciela/dyrektora
- Miniwykład/prezentacja- Elementy coachingu w pracy indywidualnej z uczniem na przykładzie Tutoringu
- Ćwiczenie burza mózgów - jakie elementy/narzędzia coachingu można wykorzystać w pracy nauczyciela/dyrektora
- Podsumowanie całego szkolenia, informacja zwrotna od uczestników.
Poziom III 16-17.05.2013 r.
2 dni szkoleniowe
Dzień pierwszy szkolenia
Część 1
Odpowiedzialność w coachingu
- Krótkie wprowadzenie (temat, cele zajęć, prezentacja programu, część integracyjna)
- Quiz - Kto jest za to odpowiedzialny?-( sprawdzenie/podsumowanie wiadomości )
- Wykład i dyskusja na temat: Budowania odpowiedzialności w uczniach/nauczycielach za własne wyniki za pomocą coachingu.
- Refleksja: dyskusja gdzie i kiedy można/należy przenieść odpowiedzialność.
Część 2
Kodeksy etyczne w coachingu
- Ćwiczenie-Odwrócona Burza mózgów - co muszę robić żeby nie być dobrym coachem?
- Podsumowanie ćwiczenia-, zapoznanie się z już istniejącymi Kodeksami Etycznymi
Część 3
Praca z przekonaniami w coachingu
- Mini wykład/prezentacja: Czym są przekonania, myśli automatyczne, po czym poznać, że mamy do czynienia z przekonaniami
- Ćwiczenie- Zmień przekonania- (język e-prime).
- Podsumowanie ćwiczenia/ wnioski/refleksje
- Fragment filmu( z przekonaniami )
- Ćwiczenie- dokończ zdania( zdania z przekonaniami uczniów/nauczycieli)-podziel na te które uważasz za ograniczające, wzmacniające, neutralne
- Mini wykład połączony z dyskusją- Po czym można poznać, czy przekonanie jest ograniczające czy wzmacniające?
- Ćwiczenie: W parach- rozpoznawanie własnych przekonań
- Podsumowanie ćwiczenia
- Mini wykład prezentacja- techniki pracy z przekonaniami- rozkruszanie i przeramowanie, RTZ, Praca pytaniami
- Ćwiczenie w parach ( zamiennie)- rozkruszanie i przeramowanie przekonań
- Podsumowanie, informacja zwrotna od uczestników
Dzień drugi szkolenia
Część 1
Praca na wartościach w coachingu
- Krótkie wprowadzenie (temat, cele zajęć, prezentacja programu, refleksja z dnia poprzedniego)
- Mini wykład/prezentacja- Piramida Diltsa- poziomy neurologiczne
- Dyskusja- Moc Wartości
- Ćwiczenie: Szablon do podejmowania decyzji.- oparty na wartościach
Część 2
Warsztat praktyczny
- Mini powtórzenie modeli sesji
- Przeprowadzenie sesji coachingowej wg znanych modeli sesji coachingowych.
- W parach ćwiczenie w obje strony.
- Omówienie ćwiczenia- refleksje.
Część 3
Informacja zwrotna- wg.2P1R
- Miniwykład/prezentacja- Znaczenie i Elementy prawidłowej informacji zwrotnej
- Ćwiczenie - w grupach- "Zła" i "Dobra" informacja zwrotna( wg scenariusza)
- Omówienie ćwiczenia- refleksje/wnioski
Część 4
Coachingu a rozwój osobisty.
- Ćwiczenie: 20 pomysłów - praca indywidualna
- Omówienie ćwiczenia- refleksje.
- Podsumowanie całego szkolenia, informacja zwrotna od uczestników.